Pages

Wednesday, July 4, 2012

entri kira-kira selepas hujan.

untuk hari ke sepuluh, dan untuk bakal esok yang akan tiba; berbakilah 5 minggu lagi dari 7 minggu, semester pendek di sini. cepatkan masa berlalu?

kecepatan masa itu lain cerita. yang pentingnya, apa pencapaian maksimum untuk sem ini? apa bentuk tenaga paling optimum untuk disumbangkan? 

oh man! rancang, jangan tak rancang! 

perancangan, itu satu hal. tapi hal lain yang paling sukar sebenarnya adalah, kesabaran untuk berdepan, dan kekuatan untuk menetapkan azam. bukan senang beb nak buang sifat malas-malas, mahu rehat-rehat, ingin cepat-cepat dapat hasil, dan sebagainya. boleh jadi kecundang dulu sebelum sampai ke penghujung. 

--

dan, kadang-kadang ujiannya adalah kita rasa diri sendiri kurang. kurang dari segala macam aspek dan hal. orang lain berbuat lebih, kita masih lambat. orang lain laju, tapi kita masih terkial-kial. ya, kalau orang ini jenis yang positif, dia mungkin mampu melihatnya sebagai satu cabaran untuk dia berusaha yang lebih baik. tapi, kalau jenis yang rasa makin lemah dibanding-banding, cukuplah dengan merasakan kita ada medan kita, dan orang lain ada medannya. yang penting, sama-sama berbuat dan berusaha menjadi yang lebih baik dari yang sebelumnya. 

cukuplah Allah yang Maha Tahu, dan cukuplah Dia sebagai saksi.
Allahhu Musta'an.

Allah, sabarkan, kuatkan, dan temukan kami dengan hikmah dalam pencarian.
ameen.



_____
"berbahagialah bila engkau telah melangkah. sebab engkau telah menang, menang selangkah ketika sebagian orang masih bimbang, tapi dirimu sudah berani meng-eksekusi diri. barakallah. keep your spirit."  

-deadline your life, solikhin abu izzuddin; hlmn. 22

2 comments:

Anonymous said...

kita cepat kecundang bkn sbb kita tak bisa, tapi sebab kita tak bersabar utk bisa..

kata2 dr pak solikhin jgk.

~huda.

Umairah. said...

huda:
moga kita sama-sama bisa
:D