Pages

Monday, November 7, 2011

khayal-khayal pun, harus bagi makna. harus!



selepas me'rajinkan' diri menjawab berpuluh-puluh soalan, kononnya untuk kenal diri sendiri, terasa macam dia tahu saja tentang kita. magisnya, telahan dia macam tepat. agak terkejut, sebab wow, artisan! aku? eh, aku?

part ini terasa paling tepat.

"..above all, artisans need to be free to do what they wish, when they wish. they resist being tied or bound or confined or obligated; they would rather not wait, or save, or store, or live for tomorrow.."

sebab itulah agaknya, selalu berubah-ubah. bermusim. dan ehem, cepat bosan juga. 

bila melihat cara prof kopanski mengajar, mendidik, bercakap, berceramah, berleter, memotivasikan, memberi nasihat, dan yang sewaktu dengannya, dengan tanpa peduli kesalahan grammar, maka dengan tiba-tiba pernah TER-tanya beliau (sungguh tiba-tiba), 

"sir, do u hate formality?"

serasa waktu itu, prof tersengih dan diam saja. tapi, beliau berikan bukti yang beliau memang jenis yang itu. bersemangatlah, sebab kita juga jenis yang itu. dan dapat juga rasakan, beliau minat seni. sungguh-sungguh! 

orang-orang seni sama ada yang memang betul berseni atau sekadar yang minat-minat dari jauh (macam saya), memang jenis yang suka bebas. erm, agaknya? khayal entah ke mana, berfikir sesuka hati dia, rancang ikut kehendak perasaan, tak suka teori, suka benda yang tiba-tiba? kadang-kadang blur? hmm?

pedulikan seni-tak seni-berseni itu semua.

cumanya, teringat kata ustaz (translated):

“ada dua jenis seni. seni untuk masyarakat. dan seni untuk seni. seni untuk masyarakat memberi pedoman. seni untuk seni, sekadar keindahan.” 
-dr. ala’, abassid 2011

ah, kau yang mana?

sedangkan saja baginda Rasulullah S.A.W. menuturkan. dalam sebaik-baik sabda:

min husni islamil mar-i tarkuhu ma la ya’nihi. sebaik-baik Muslim seseorang, meninggalkan apa-apa yang tidak bermanfaat baginya. (hadis)

khayal kita pun, harus. harus memberi makna! 
hmm; lagi sekali.

untuk aku. 
teruntuk, -AKU.



---------

iklan sekejap: antara sebab kenapa saya sungguh suka prof kopanski (modern europe):

pertama: beliau sangat-sangat yang tersangat-sangat menghormati wanita. kata dia (translated), "kalau emosi, dan pakaian wanita sentiasa dalam keadaan baik dan terjaga, maka percayalah generasi-generasi kita akan sentiasa dalam keadaan baik." 

kedua: beliau pernah cakap ini (translated), "sebelum saya memeluk Islam, antara keindahan Islam yang paling saya suka adalah, Islam sungguh mengutamakan privasi. kehidupan wanitanya privasi. kehidupan suami isteri privasi. emm, semuanya privasi.." 

sekadar berkongsi. :')




_____
orang yang berada di jalan dakwah dan tarbiyah, yang tersibghah dengan peribadi tarbiyah, dia sesungguhnya akan sentiasa fikir untuk dakwah dan tarbiyahnya. meski di manapun, siapapun, atau apapun medannya, sebab hidupnya hanya untuk Allah, redha Allah, cinta Allah.

letakkan. letakkan cinta pada itu, ya Allah!

2 comments:

nusrah said...

ahhaaaaa >.<
pejam2 mata saya baca entri nih.terasa juga. memang org berseni ni macam tu kot even seni yg tempias2 je. rasa nak bebas tu pada tahap tertinggi! haha

umy.. I think I can know you from looking to myself cause we almost 'satu kepala'..eh, rasa nak jmpe membuak-buak! :p :p

Umairah. said...

salam'alayk. :)

oh, ye ke? sehati sejiwa seia sekata la nie ye? hehe. xD

jemput2 'lepak' uia. sgt2 mengalukan.