Pages

Friday, October 28, 2011

“when you stop expecting people to be perfect, you can like them for who they are.”

"Dia mengirimkan perutusan
lewat teman, tentang kesabaran
gagalkah kita, atau lulus ujian

Dia menghantarkan kiriman
lewat teman, tentang kekuatan
masih terbelakangkah atau ke depan?"

(27102011/1545/sum)

--

minggu ini, ter-realize yang baik-nya teman akan menasihati kita dalam sedar atau tanpa sedar. tapi, buruk-nya dia (dalam certain aspek yang kita rasa, kita tak suka) juga menasihati, mengajar, dan mendidik kita tanpa sedar; sama ada:

# 'ah, aku masih lagi kurang sabar'
# 'rupanya, aku masih tak lepas-lepas lagi konsep salamatussadr (lapang dada)' 
# 'Allah, ibadah aku tak ada roh, maka masih ada lagi suuzhon'
# 'isy, ukhwah aku rupanya masih tak jelas'
# 'hmm, rupanya aku belum lagi mencintai kerana Allah'
# 'erm, atas dasar apa aku bersahabat? ikhlaskah?' 

dan lain-lain

kekurangan mengajar kita erti redha
kelebihan mendidik kita nilai syukur
bila dihitung-hitung, apa lagi kemahuan
selain nilai yang meninggikan 'izzah, akhlak
hamba, dan melayakkan kita ke Syurga?

tenanglah, 
tenanglah duhai hati :)

____
Rasulullah S.A.W. bersabda:

'bahawa seorang lelaki telah mengunjungi saudaranya di desa lain, lalu Allah mengutus malaikat untuk mengikuti jalannya. ketika bertemu dengannya, malaikat bertanya, "mahu ke manakah engkau?" ia menjawab, "aku ingin menemui saudaraku di desa ini." malaikat bertanya, "apakah engkau menginginkan sesuatu nikmat darinya?" ia menjawab, "tidak. hanya saja aku mencintainya kerana Allah Ta'ala." malaikat berkata, "sesungguhnya aku adalah utusan Allah yang datang untuk memberitahumu, bahawa Allah mencintaimu sebagaimana engkau mencintainya kerana Allah." (HR. Muslim)

“when you stop expecting people to be perfect, you can like them for who they are.” -donald miller

:)!

3 comments:

Light of Heedful said...

Tq Umy..sgt terkesan dlm hati.. Btw, Ma'a taufiq wannajah fil imtihan..

"ana uhibbuki fillah" :)

intan said...

umy, tq syg, byk menyedarkan.. :)
moga Allah rahmati umy selalu..

Umairah. said...

to hafizah:
hadis itu yg sungguh mengesankan hati. subhanallah~

syukran jazeeeelan! fiezah pun, all the best.

wa ana kaman. ilal jannah! xD

to intan:
lagi, lagi, dan lagi baik, hati yg lembut itu.

kembali doanya utk pemilik hati yg lembut, intan syahidah.

amin3. :')

ps: comey lerrr gambaq baru kt blog. heh.