Pages

Friday, August 19, 2011

If you really want to learn something, then you have to LOVE it or BELIEVE in its importance.



#Muslim tu apa?

"Seseorang tidak boleh disebut Muslim kerana alasan-alasan yang tersebut di atas. Seseorang tidak disebut seorang Muslim kerana ia tergolong dalam satu kelompok bangsa tertentu. Tetapi seseorang dikatakan Muslim apabila ia menerima Islam sebagai agamanya." (pg. 11)

#Nak jadi Muslim, harus usaha, bukan taqlid buta (yes man!).

"Anugerah Allah yang terbesar yakni SEBUTAN sebagai orang Muslim yang anda nikmati itu, BUKANlah suatu harta kepunyaan bangsa atau kesukuan yang langsung anda warisi dan terus melekat pada diri anda selama hidup, baik anda sedari atau tidak. Tetapi, ia adalah suatu HARTA yang harus anda peroleh dengan USAHA." (pg. 12)

#Betul terima Islam?

"Erti menerima Islam: Wajib dengan penuh kesedaran dan kesengajaan menerima apa yang telah diajarkan oleh Rasulullah, Muhammad S.A.W, dan bertindak sesuai dengan ajaran tersebut." (pg. 12)

#Harus ada ilmu.

"Seseorang yang LAHIR dari orang tua yang berdarah BANGSAWAN akan menjadi bangsawan, walaupun ia tidak memiliki pengetahuan apapun kerana ia lahir sebagai bangsawan, maka ia akan tetap disebut seorang bangsawan sampai akhir hayatnya. TETAPI, seseorang tidak dapat menjadi seorang MUSLIM tanpa memiliki PENGETAHUAN, kerana Islam tidak diperoleh kerana faktor KETURUNAN, tetapi kerana PENGETAHUAN." (pg.13)

#Belum tentu Muslim. 

"Seseorang yang dilahirkan di tengah-tengah keluarga Muslim, berpakaian seperti seorang Muslim dan menyatakan dirinya sebagai seorang Muslim, sebenarnya dia bukanlah seorang Muslim. Kerana seorang Muslim yang sebenarnya hanyalah seorang yang TAHU apa makna Islam yang sebenarnya dan menyatakan KEIMANANnya dengan penuh KESEDARAN." (pg. 13)

#Jaga-jaga. 

"Memperoleh atau kehilangan kurniaan Allah yang terbesar itu, adalah TERGANTUNG seluruhnya pada PENGETAHUAN. Bila anda tidak punya pengetahuan untuk itu, anda sama sekali TIDAK akan dapat memperoleh kurniaan itu. Bahkan kalau anda mempunyai sebahagian kecil saja dari anugerah itu, maka kerana KEJAHILAN anda, anda akan selalu TERANCAM bahaya kehilangan milik anda itu." (pg. 14)

#Mengerti.

"Setiap orang Muslim mestilah mengerti benar-benar risalah yang dibawa oleh Rasulullah SAW ke dunia ini. Ia mestilah mengerti benar-benar aturan hidup mana yang mesti ditegakkan di dunia ini, dan aturan hidup mana yang wajib dimusnahkan dan diganti." (pg. 16)


-manhaj hidup muslim
-abu a'la al-maududi, syed qutb.




____
dulu-dulu, tak pernah nak baca buku macam ni. dan taktau bila mula terasa nak baca. ilmuwan yang menulis dengan hati, buat kita rasa nak highlight semua benda. sebab hati kita yang disentuh, bukan semata akal saja. betapa, betapa jahilnya diri. hmm. 

e-books: dida, islamic e-books, kalamullah.com, 4shared upm 
kredit pic: sumber

No comments: