Pages

Sunday, July 24, 2011

Down.

A: Kadang-kadang, aku rasa down. 

B: Kenapa?

A: Herm. Bila tengok kawan-kawan kita masuk U, keluar U, tapi aku tak, rasa cemburu tu ada. Bila tengok yang sorang ni berani bersuara lantang, yang sorang lagi hebat dengan pena, yang seorang lagi hebat bidang IT, aku rasa aku tak ada apa-apa.

B: Eh, kau pernah tanam pokok kan? 

A: Kau nak cakap, kelebihan aku kat situ ke? Tak mungkinlah! Tapi, pernah la dulu. Waktu kelas ERT. Bosan! Hehe.

B: Bukan tulah. Kau tau, bila kita tanam pokok, akar di bawah, bukan kat atas. Benihnya pun kat dalam tanah. Kita tak nampak. 

A: Kalau tak tanam pokok pun, taulah. Tapi, kenapa?

B: Benda yang di bawah tulah, nanti akan menumbuhkan bunga dan buah. Orang pegang bunga, cantik! Orang makan buah, sedap! Macam tulah, IKHLAS. Kita sembunyikan, supaya orang tak nampak. 

A: Tapi, masalah aku ni bukan soal ikhlaslah. Aku cuma down saja.

B: Ikhlaslah, terima potensi yang kita ada. Ikhlaslah beri apa yang kita ada. Tu lebih bermakna dari kita cuba membanding-bandingkan dengan sesuatu yang kita tak ada. Biar sekecil apa pun, ikhlas tu Allah yang kira. Amal-amal kita Allah yang terima, bukan manusia. Macam pokok tadi, yang mula dari benih yang manusia tak nampak, tapi "amal" dia, boleh jadi bunga dan buah yang lebat. 

A: Tapi, apa yang aku ada?

B: Fikir-fikir balik, perasaan down kau tu pun kelebihan tau? Cuma, kena turn positif sikit. Tukarkan rendah diri, kepada rendah hati. Jadi orang yang lebih positif. Merendahlah hati, supaya kita tak pernah rasa diri kita hebat. Syukurlah dengan kurniaan rasa down, sebab Allah beri kita peluang untuk rasa perasaan orang-orang yang mungkin lebih rendah "taraf"nya dari kita. Bila sampai satu saat kita bersama dengan orang-orang tu, moga-moga tak ada perasaan rendah diri macam kau sekarang. Malah akan seronok dengan keberadaan kita. Macam tu, kawan! Tak ke best jadi orang yang macam tu?

A: Bila selalu di bawah, baru kita rasa perasaan orang-orang di bawah kan? Hilang bongkak. Kurang riak. Lebih dekat dengan Allah. Tenang je hati kalau macam ni. 

B: Cuma tulah kan, kena selalu muhasabah balik. Tingkatkan iman, supaya kita tak ada perasaan cemburu la, dengki la dengan saudara-saudara kita sendiri. Boleh gelapkan hati tu! Silap-silap kufur nikmat, tak bersyukur. Lagi satu, tipulah kau tak ada kelebihan. Jadi cikgu tadika pun, ok what? Kau ingat, semua orang nak? Bukan senang tau nak layan budak-budak tu. Aku pun tak sanggup. 

A: Aku ikhlas, aku ikhlas. 

B: Well, jadi cikgu yang baik. Supaya berkat apa yang kita ajar. Pada manusia kita mungkin tak ada apa-apa. Biarlah, kan? Yang penting, ikhlas kita yang kat atas langit tu tengok dan kira. Itu yang penting. 

"Aku adalah sebagai penjamin yang memberi jaminan untuk seseorang memperolehi sebuah rumah di halaman Syurga iaitu bagi orang yang meninggalkan perbuatan berbantahan sekalipun perbantahan itu benar, dan juga sebuah rumah di pertengahan Syurga bagi orang yang meninggalkan perbuatan dusta sekalipun dengan tujuan bergurau senda, dan juga sebuah rumah di puncak Syurga bagi orang yang memperbaiki akhlak dan berbudi mulia." 
[Hadis Riwayat Abu Daud]





____
*tak kisahlah siapa pun kita, Syurga tetap kejayaan tertinggi dan abadi. kalau tak ada kelebihan pun, jadikan akhlak sebagai kelebihan. belajar berakhlak mulia. moga Syurga jadi milik kita. 

don't worry, be happy. 
chill, kawan! :)


No comments: