Pages

Friday, May 20, 2011

Superwoman.



Beliau buat saya rasa bangga menjadi seorang perempuan.
Beliau buat saya mahu belajar jadi perempuan yang baik.
Isteri yang baik. Ibu yang baik. 

Dan, belajar untuk bersyukur apa yang Allah bagi. 
Sebenarnya, sudah lebih dari cukup.

"We are designed to coping with pain.."
"We are born to be strong.."

Lembut dan bertenaga, kata-katanya meresap masuk. Sentuhan yang magis! Saya sangka talk kali ini sekadar bercerita tentang tanggungjawab seorang anak terhadap ibu, rupa-rupanya lebih. Ternyata, sangkaan saya memang meleset. Judgemental betul! Heh. =.='

Hmm. 

Dr. Mira Kartiwi mengajak untuk menghargai diri sendiri. Allah jadikan seorang perempuan itu hakikatnya kuat. Mampu multitasking. Tangan kanan boleh pegang senduk mengacau kuah kari, tangan kiri mampu menghayun buaian, lidah boleh sambil berzikir dan mengalunkan ayat-ayat Al-Quran. 

Sedang si suami di meja komputer, sungguh asyik menaip.. dan errr.. tergaru-garu kepala, kerana belum sampai pun satu muka surat penuh! xD

Maka bertambahlah lagi satu kerja: "Abang, awak patut masukkan point ini dan ini.. first point, second point, third point..and.. bla..bla..bla.."

Subhanallah, amazing kan? Heh. :')

Tambah beliau, ada banyak idola yang boleh dicontohi. Pemurah dan setianya Saidatina Khadijah. Tingginya ilmu Saidatina Aisyah r.a hingga menjadi rujukan para sahabat. Sabarnya seorang puteri Rasulullah, Fatimah Az-Zahrah r.a. Dan, banyak lagi. 

Tapi, ada masanya kita tak boleh memilih untuk mencontohi kesemuanya. Bimbang yang dikendong tak dapat, yang dikejar berciciran. 

"Be the one that closest to you.."

Kenal potensi diri. Tahu sifat diri, dan pilihlah yang paling dekat dengan diri. Jadikan idola, dan cubalah untuk mencontohi. Ada orang mampu jadi seorang diplomat yang baik. Ada orang mampu jadi pensyarah. Ada orang tempatnya pada bidang kedoktoran. Ada yang lain sesuai untuk jadi suri rumah sepenuh masa dan ibu yang profesional! 

Cintailah apa yang kita ada, dan belajarlah untuk bersyukur!
Itu lebih bermakna. 

Jadilah diri sendiri, dan usahakan yang lebih baik. 

+++++


Kata beliau, seseorang harus sistematik dan tersusun. Multitasker perlukan kemahiran, dan dia perlu belajar dari pengalaman. Seorang pelajar, pada masa yang sama seorang aktivis, hakikatnya dia belajar. Seorang pelajar, pada masa yang sama bergiat aktif dalam program dakwah, sebenarnya dia sedang belajar.

Belajar menjadi pengurus yang baik. Cekap dan pantas. Available dan flexible. Masanya terpenuh dengan hal-hal bermanfaat. Sepenuh-penuhnya dalam rangka ketaatan pada Allah.

Saat itulah nanti, akan membentuk dia jadi anak yang baik. Pada masa yang sama, isteri yang baik. Ibu yang baik. Dan, tidak ketinggalan, anak-isteri-ibu yang baik ini juga akan terjun bersama masyarakat. Membentuk masyarakat untuk sama-sama menjadi baik!

Subhanallah.

Jelas beliau lagi, gagal berperanan dalam satu tugas, maka tugas-tugas yang lain akan turut terjejas. 

"Once you sleep from one role, you maybe sleep at all roles."

Dan ketahuilah bahawa,
Saat inilah masanya untuk persediaan diri..!

Itu antara kata-kata terakhir, sebelum masing-masing tenggelam dalam tangisan. Mengenang ibu masing-masing, sebab persembahan puisidra telah sukses mengoyak hati.

Women Issue kali ini menggetar naluri, dan menggugah rasa.

Chup, ada ke yang pernah tak best?
Hehe.


*oh ya!

dan ada satu nasihat lagi. hakikatnya ditujukan pada kaum hawa, tapi sungguh kena dengan adam juga. jadilah suami yang boleh bimbing isteri untuk menjalankan kesemua tanggungjawabnya.

"awak dah telefon mak awak hari nie?"
"awak dah hafal al-quran hari nie?"
"awak dah siapkan paper awak? awak boleh!"

dia yang akan selalu BERUSAHA untuk "remind" kita jalankan kesemua tugas dengan sebaiknya. allahhumma amin.

pilihlah ad-deen,
dan.. itulah pasti yang terbaik!


u/p puan hasnah binti abdullah: anda memang hebat! :) 
dan ibu-ibu seluruh dunia, saya percaya..anda juga hebat! :D


No comments: