Pages

Monday, February 21, 2011

Jiwa Murabbi.



Dalam tanpa sedar, dia buat aku rasa tenang.
Dia buat aku rasa seperti aku dan dia, saudara.
Rasa mahu rangkul bahunya, pimpin tangannya, peluk tubuhnya, dan menangis sepuasnya. 

Sepertinya, kita dekat sekali.
Sepertinya, mahu aku ungkap dalam bait-bait,

"Wahai Murabbiku, 

Aku sesungguhnya lemah. Lemah sekali. Andai hati mampu bersuara, tentulah kau mampu mendengarnya. Rintihan tanpa henti, yang tak terlagu pada kata-kata. 

Allahhu Allah..

Iringan doa selalu saja jadi bukti. Tangisan selalu saja jadi dalil. Tafsiran pada kelemahan yang tak terungkap.

Allahu Allah..

Aku mahu kuat sepertimu. Maju sepertimu. Ikhlas sepertimu.

Berilah lagi, sumbatlah lagi dengan nasihatmu. Agar aku beringat selalu. Agar aku terkenang selalu. Agar mataku basah selalu. Agar hatiku, agar jiwaku bersih. Selalu. 

Amal-amal ini sesungguhnya selalu cacat dengan riak. Hasad. Dengki. Hati ini selalu hitam dengan dosa-dosa kecil yang membukit. Akhlak dan peribadi ini selalu tercabut tanpa sedar. Semangat ini cepat diam dalam pertelingkahan kata antara dua makhluk ghaib.

Aaahh.."

Allah sajalah yang akan mengalirkan kesemuanya. 
Apapun jua, taujihat hari ini, merobek benar jiwa dan hati.

Entahlah.

++++++++

Andailah aku hanya rumput di bumi,
Redha aku padaMu, ya Allah..

Cukuplah..

Cukuplah dengan IKHLAS itu
sesungguhnya 
benar-benar
HADIR

Aku tak perlu apa-apa. 
Tak perlu mewah,
Tak perlu hebat..

Tak ada yang lain,
melainkan aku hanya
perlu jiwa tulus,
hati murni,

IKHLAS menerima,
IKHLAS memberi.

Hanya itu,
Hanya itu keMAHUanku.

Amin.


kelas ulum quran.
tengahari.

hmmm..

No comments: