Pages

Saturday, January 22, 2011

Oksigen.

Dan saat itu..

"Encik, saya melihat pondok ini penuh segala kegiatan, mulai dari seni, ko-kurikulum, sampai olahraga. Lalu belajar agamanya bila?" Tanyanya penasaran. Kami mengangguk-angguk mengiyakan pertanyaan ini. Burhan tersenyum senang. Sepertinya dia sering mendapatkan pertanyaan yang sama.

"Terima kasih atas pertanyaannya, encik. Menurut kiai kami, pendidikan PM tidak membezakan agama dan bukan agama. Semuanya satu dan semuanya berhubungan. Agama langsung dipraktikkan dalam kehidupan sehari-hari. Di Madani, agama adalah oksigen, ia ada di mana-mana." jelas Burhan, lancar. ~dipetik dari novel Negeri Lima Menara, A. Fuadi, hlmn. 42

"agama adalah oksigen. ia ada di mana-mana".

saya baca. saya suka. saya highlight, buat peringatan bila-bila masa pun.

dan..moga saya hadam juga.

amin.



seriusly,
rasa macam nak masuk pondok nie je.
huh.

5 comments:

Anonymous said...

salam alaik umy habibi. acewahh.. :)

buku ni belinya kat mana eh? cari kat borders, popular.. xketemu pula. dan bape ongkosnya?

pasal dulu wawa kata nak buat review buku harun yahya tu.. lepas baca wawa tak berani nak buat. sebab bahan bacaan tu agak berat. takot wawa salah tafsir pula. hehe.

baru beli 2 buku faisal tehrani. 3 kali seminggu dengan bila tuhan berbicara. umy ada buku best, bleh pinjam x? teheehee..

Qaish Nur Mikhael said...

bercerita pasal buku nie.

ada tak buku yang boleh direkomenkan untuk dibeli? sebabnya, kalau saya cari sendiri mungkin akan ambil masa separuh hari dalam kedai buku untuk memilis saja.

kalau ada org suggest. whould be soo helpfull. hehe

Umairah. said...

to evanoura:
dah reply dalam hp. hehe. :)

to qaish nur mikhael:
ermmm..ada. banyak. hehe. :)
tapi, awak nak genre yg mcm mn ye?
mksud saya, novels? buku motivasi? buku agama? buku nikah? atau mcm mn?

Qaish Nur Mikhael said...

genre ya. erm, kalau novel tue saya lebih minat pada tulisan ramlee awang murshid selepas dikenalkan oleh salah seorang rakan. sampai sekarang semua koleksi buku dia saya simpan.

tapi kalau tau novel lain yang bagus. novel apa ya?

motivasi pun okey. agama pun boleh. tapi buku nikah xlagi kot. hehe. lambat lagi nak menuju ke arah tue.

Umairah. said...

erm, sbnrnya byk novel yg bagus2.
cuma, stkt yg sy prnah bc, taklah byk mana pun.
sy bgtau pengarangnya ya. nnt sng nak cr.

sy suka karya2 faisal tehrani. boleh jugak cuba nisah haron dan fatimah syarha. ataupun hj azizi abdullah.

jugak penulis2 indonesia- habiburrahman el shirazy, andrea hirata, a. fuadi.

buku motivasi, sy suka tulisan ust hasrizal abd jamil, dr pahrol juoi, prof kamil ibrahim.

dan awk boleh cuba baca MAJALAH SOLUSI. dlm tue, ada kolum penulis yg smuanya hebat2 belaka. subhanallah.

dari mjlh nie nnt, dptlah tau serba sdikit buku yg ditulis.

dan kalau utk didikan hati, saya prefer buku2 dr indon. tp, nak dptkan kat kedai2 biasa, agak susah. ada di kedai tertntu sj. kat jalan tar mungkin byk buku camnie. :)

ini setakat yg sy ingat. kalau ada lg, nnt sy tmbh lg.

hrp dpt mmbntu.
wallahhua'lam.