Pages

Tuesday, January 25, 2011

Magik.


Saya rasa, semua ibu ada anugerah yang sama.


Ilham dari Allah, bila si ibu meminta. Ilham dari Allah, bila si ibu berdoa. Ilham dari Allah, bila si ibu patuh perintahNya.


Entahlah..


Dan, Ummi mungkin akan cakap dalam hati.


"Anak Ummie dah besar."
"Akak dah dewasa.."


Lama sungguh berborak semalam. Tambahlah sekarang yang ada di rumah berdua saja. Ummi Walid. Makin sunyi katanya. Maka, perlulah selalu-selalu telefon. Hilangkan sunyi 

Ummi.


Terkisah cerita-cerita hati, perasaan. Terlakar kisah-kisah impian dan harapan. Terpeta mimpi-mimpi, melalui bisik lirih dalam nada sebak. Saya tak tahulah. Meski Ummi bukan pelajar sekolah agama, atau sebetulnya yang mendalami agama sedalam-dalamnya, kata-katanya selalu ada magik. Sihir yang boleh buat jiwa rasa lapang. Macam ada sentuhan tarbiyah, meski tak melalui proses-prosesnya.


Saya fikir, ini anugerah Allah buat yang bernama ibu. Kurnia dari Tuhan, hasil dari tadahan doa hari-hari tanpa pernah putus. Maka, bicaranya ada makna. Ada maksud. Ada isi. Ada nasihat.


"Perasaan yang ada keimanan, insyaAllah akan lurus haluannya."


Saya ubah dalam rentak yang lebih indah. Dan, inilah yang Ummi lontarkan semalam. Satu-persatu, agar saya tak sebak lagi. Kalaulah tak dibendung, mudah saja menitis. Banjir. Saya mungkin lemas dalam perasaan. Hanyut dalam emosi.

Huu.

Jarang sekali berbicara soal ini. Entahlah. Tapi, semalam, rasa perlu untuk bercerita. Sangat-sangat perlu untuk berkongsi. Memang betul kata Ummi,

"Biar lepas, agar lega."

Bukan tak mahu cerita, cuma malu. Tersekat-sekat semalam. Ternyata, memang lega. Lebih yakin dan bertenaga. Lebih tenang.

Ya Allah.

"Sayangi Ummi selalu."

Amin.

++++++++

"Ummi, doakan Akak bleh faham bahasa Arab, bleh cakap Arab, bleh faham Al-Quran..bleh faham syair-syair Arab..bleh menjiwai..bleh rasa.."

Part sebelum last yang Ummi cakap semalam, doakan banyak-banyak jugak.

"nanti suami isteri boleh sama-sama pi sana.."

Amin, Amin, Amin.
:)

+++++++

"..Puas rasanya menyedari jika kita mahu berusaha mengetuk pintu, kemungkinan besar akan ada yang menjawab.." (Negeri 5 Menara, A. Fuadi)

Dan.. impian-impian akan terus mengisi halaman diari.

Kerana.. aku yakin benar Al-Wahhabnya Dia,
dan janji Dia..

"Ud'uni Astajib Lakum."




terima kasih ummi.
:)


2 comments:

ukasyah shafei . said...

dah story kat umie?
kat adek bila?
hee :p

Umairah. said...

hyeeppp.
nih kisah orang2 muda.
orang tua tak bleh tau.
haisyy.
:P