Pages

Tuesday, January 4, 2011

Hikmah.

"selalu warnakan hari, mimpi, dan impianmu!"


Subhanallah. 


Setiap yang berlaku, ada hikmahnya. Saya yakin. Sebab itu kalau dikatakan ilmu itu terpecah-pecah, dan ada compartment sendiri, salah sekali dalam ISLAM. ISLAM meluaskan skop ilmu, tak seperti yang dipecah-pecahkan sekularisme. Ilmu agama hanya ilmu agama. Ilmu lain, lain pula. Itu kata mereka, golongan sekularis. Hakikatnya, apa saja yang kita belajar ada kaitannya dengan agama. 



ISLAM. ISLAM yang syumul, lengkap keseluruhannya. Dialah Allah, yang menjadikan agama ini sebagai cara hidup. Dengan berpandukan syariat Allah ini, segalanya bakal tersusun. Baik dari aspek apapun. Sebut saja kesemuanya, ISLAM ajar kesemuanya. 


Kalau fikir-fikir balik, doa makan pun ada hikmahnya tersendiri. Allahhu Allah. Lihat saja langit, itu berkaitan dengan tauhid dan kepercayaan kita kepada Allah. Lihat saja air, ada saja penemuan-penemuan di dalam Al-Quran, dan keterangannya yang belum kita terokai. Lihat saja perempuan cantik, ada keagunganNya di situ. Betapa rahsia-rahsia alam belum tersingkap. Lihatlah apa saja dengan mata hati, nescaya kita peroleh sesuatu. Ilmu tentang kehidupan yang subhanallah.. tak tergambar dengan kata-kata. 


 Dan.. 


 Sedarlah wahai diri. Kenapa tak terjaga untuk qiyam pagi tadi. Kenapa agak kelam kabut pagi ini? Kenapa ilmu 'arudh tak dapat difahami tadi? Kenapa serba tak kena? Kenapa kerja tak tersusun? Kenapa, oh kenapa? Kata hati, Allah pasti menjadikan segala sesuatu ada sebab dan penyebab. Fikir, dan muhasabah balik. Allah.. 


Dan bila dia kata berulang kali, "Saya yakin dengan Umy..". Dengan pandangan mata yang dalam, dan senyum yang manis seperti selalu, subhanallah.. rasa tenang dan damai. Ilham dari Allah kepada hati yang bersih dan setulus dia. 


Terima kasih juga untuk mesej ini: "Moga urusan Umy berjalan lancar. Hadirkan "jiwa" dalam setiap urusan. Senyum penawar segalanya, insyaAllah.." 


Dan, saya mula menulis dalam masa lima minit demi melahirkan rasa syukur. Berterima kasih pada mereka yang menyayangi diri. Ya Allah, moga Allah permudahkan juga urusan kalian. 


Moga semangat kita ini mampu melonjakkan diri untuk berprestasi di hadapan Allah, lebih dan lebih lagi. Salam juang ya! Ya Ilahi Rabbi, bantulah hambaMu ini!










*hehe. macam dia sorang je yang pening-pening. by the way, life is a learning process. so, jom enjoy learning! :) haihh.. apapun, saya memang kalut. huhu.





No comments: