Pages

Sunday, January 30, 2011

Candu Buat Aku.

Hanya Aku. Shuuuh.

"..untuk menguatkan dan membersihkan motivasi kita perlu selalu memahami makna ikhlas dan berupaya mencapainya dengan jalan: senantiasa memperbaharui niat, berusaha keras menunaikan kewajiban, berusaha keras mewujudkan kecintaan kepada Allah, merasakan pengawasan Allah, dan hati-hati dalam beramal.."

HATI: ya! sebab bila ikhlas, kau akan sentiasa termotivasi. sebabnya, hanya redha Allah yang kau cari. dan syurga Dia saja yang kau nak. hmm. nak tak nak, binalah ikhlas dengan memburu pahala.

"..untuk mencapai derajat iman kita perlu : memiliki orientasi rabbani, yakni menjadikan seluruh aktivitas selalu berorientasi kepada Allah, dan sebaliknya, berhati-hati terhadap orientasi duniawi. Jika kita mampu mencapai derajat iman ini, maka Allah menjanjikan kemenangan atas musuh, jaminan bahwa orang-orang kafir takkan menguasai, mendapatkan izzah, mendapatkan kehidupan dan rezeki yang baik, menjadi khalifah di muka bumi, serta mendapatkan syurga di akhirat nanti.."

HATI: ya! hanya bila iman teguh, baru kemenangan akan sampai. lihat saja sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w. kenang saja perang Uhud; saat iman mengendur, dan habuan harta jadi matlamat. hahh.. tapi, iman teguh hanya bila dibina. jadi, nak tak nak kena bina iman. macam mana? mutabaah ibadah, mujahadah and so on.

"..untuk bisa menggandakan kesabaran kita perlu memberikan dorongan jiwa untuk mengejar dengan sungguh-sungguh faedah-faedah yang ditimbulkan oleh kesabaran, dan betapa besar buahnya bagi agama dan keduniaan kita serta melawan pengaruh hawa nafsu. Jika kesabaran telah kita miliki maka kita akan mendapatkan hikmahnya yang luar biasa: dijadikan pemimpin, pahala yang besar, kebersamaan Allah, dan mendapatkan berbagai macam kebaikan karena sabar.."

HATI: sabar dalam melawan hawa nafsu. inilah yang paling sukar, tapi inilah yang paling manis. jauhkan apa saja yang boleh menggelorakan hawa nafsu. sabar, sabar, sabar. nak tak nak, mujahadahlah. baru Allah tolong. kalau tak cuba dan usaha, sampai bila pun, GAGAL.

"..untuk membangun ukhuwah kita perlu memotivasi diri dengan keteladanan ukhuwah di zaman kenabian lalu memperbaiki hubungan sesama aktivis dakwah berlandaskan cinta dan kasih sayang. Kita juga harus meminimalisir penghambat-penghambat ukhuwah.."

HATI: ukhwah akan membangunkan spirit. benarlah, ikatan yang dibina atas dasar akidah itu benar, nikmat, dan manis. subhanallah. kalau rasa jemu, dan tak larat, saudara-saudara ini akan menguatkan dan meneguhkan. nak tak nak, selalu-selalulah bersama mereka-mereka nih.

ps: sekadar nota buat diri. hanya diri. agar sentiasa lebih beringat. boleh review in case, lalai and ngokngek balik. sekian~

sumber: dakwatuna

candu yang aku perlu, saat ini, biar mampu, melenakan aku dalam mujahadah, yang lebih panjang. sampai nanti, biar.. aku tegar sendiri. ya Allah, kuatkan hati. cekalkanlah. sabarkanlah. amin. hari ke-3!

No comments: