Pages

Friday, December 24, 2010

Wahai Pemuda.


sumber: sini





Saya..
Kelu. Penuh dengan tanda tanya dan persoalan yang pelbagai.
Hati saya tidak tenang.
Apa yang ada dalam fikiran saya, hanya satu.
Sesungguhnya, saat kita sedang membina dan merancang sesuatu.
Ya, mereka juga tidak terkecuali.
Kita "mentarbiyah" diri.
Mereka juga "mentarbiyah" diri.
Kita berusaha meninggikan kalimah Allah yang tinggi.
Mereka juga berusaha meninggikan segala fahaman mereka.
Kita bersungguh-sungguh mencari tenaga pemuda.
Mereka juga mencari jiwa-jiwa pemuda.
Tentunya tujuan dan matlamat kita,
Berbeza.
Ya Allah, betapa "kehancuran" sedang menyerak dan bersemarak hebat.
Ketika masa yang semakin cepat mengejar,
Tanpa sedar.
Andailah diri ini masih leka dan mahu bersenang-lenang lagi,
Masih mahu bersikap individualistik,
Masih tidak mahu merebut peluang mengutip ilmu sebanyak-banyaknya,
Masih tidak mahu bersungguh-sungguh membina iman, dan peribadi,
Masih tidak mahu kembali pada Al-Quran dan As-Sunnah,
Masih tidak mahu mengajak ke arah makruf, dan mencegah mungkar,
Masih menuding jari pada yang lain, kerana merasakan diri tidak mampu,
Masih merasakan diri belum cukup sempurna, dan tidak mahu memberi,
Masih..
Masih..
Masih..
Pendek kata, masih tidak mahu bergerak.
Dan..dalam kita masih berdolak-dalih,
Mereka sedang merancang.
Bergerak hebat, terus merekrut tenaga-tenaga kita,
Untuk digunakan demi mencapai matlamat mereka.
Bimbang sekali, kita yang jadi pelemah agama sendiri.
Bimbang sekali, kita jadi tali barut mereka.
Dalam diam.
Mohon Allah kuatkan diri.
Tiada masa lagi untuk bersantai.
Wahai Pemuda!
Pertingkatkan ilmu.
Sumbangkan segalanya,
Walau hanya sepotong ayat!
Allahhu Allah.
Ini salah satu daripadanya.
Entah apa lagi, cabang-cabang lain.
Fahaman-fahaman lain.
Teori-teori lain.
Perang-perang lain.
Agenda-agenda lain.
Sahabat yang disayangi,
Akhowat fillah yang dicintai,
Teman seperjuangan,
Roomates,
Coursemate,
Schoolmates,
Dan, kesemuanya..
Peringatkanlah aku andai aku terlupa.
Tegurlah aku andai aku tersalah.
Bimbinglah aku andai aku tersesat.
Ajarkanlah aku andai aku jahil.
Teguhkanlah aku andai aku lemah.
Mahu aku jadi pemuda,
Kerehatan di dunia tiada,
Kerehatan di Syurga selamanya,
Allah sayang, Allah redha.
Bantulah aku jadi pemuda itu.
Bantulah.
Amin.




"Mereka merancang, dan Allah juga merancang. Dan Allah sebaik-baik perancang." 
(Al-Anfal: 30)



No comments: