Pages

Monday, April 28, 2014

hal-hal sederhana;

bismillah

(i)

saya sangat terinspirasi dengan kata-kata Ustazah Norhafizah Musa dalam salah satu slot Usrah Nurani di IKIM.fm, dua minggu lepas. kata Ustazah, "dalam merancang, reserve-kan, hal-hal untuk takdir Allah yang tak terduga". sebab, kita tidak pernah tahu akan takdir-Nya.

bukan untuk kita berputus harap atau berlepas kebergantungan, tetapi sekadar pre-caution untuk hati, supaya apapun takdir-Nya, kita boleh menerimanya dengan sangat lapang dada dan hati terbuka.

sederhana itu nikmat, sebab ia selalu dengan 'berhati-hati', membawa saya kembali pada Dia, ke mana-mana pun saya berpijak.


(ii)


(tidur di atas tikar, majalah tarbawi edisi 10; hlmn. 29)

aaaaa, saya sangat suka dengan kata-kata penulis ini;

"..karenanya, saya tidak mentolerir untuk tidak bangun malam. sejelek apapun kualitas qiyamul lail tersebut, tetap lebih banyak faedahnya bagi jiwa."

penulis ini benar-benar menyuntikkan semangat dan mengajarkan saya bahawa; andaikan terlewat sedar, ataupun baki waktu yang tinggal (sebelum Subuh) cuma dua puluh minit sekalipun, tetaplah bangkit dan qiyam!

jangan berdalih itu dan ini (qiyam aku qiyam gajah, qiyam aku qiyam dua rakaat, qiyam aku tak khusyuk dan sebagainya - saya selalu sepesimis ini), sebab sehodoh apapun qiyam tersebut, ia tetap masih memberi kesan pada jiwa.  

subhanallah!

sederhana itu nikmat, sebab ia selalu dengan 'berhati-hati', membawa saya kembali pada Dia, ke mana-mana pun saya berpijak.

(iii)

semalam, ke Heroes Conference yang sekerat jalan, mesej yang paling membuatkan saya terkesan adalah ini;

"we don't need to multiply what we have, we need to multiply the barakah" - sheikh sulaiman moola

hmm, benar bukan? sederhana itu nikmat! sebab ia selalu dengan 'berhati-hati', membawa saya kembali pada Dia, ke mana-mana pun saya berpijak!

Allah, terima kasih untuk hal-hal yang sederhana!


1 comment:

Anis said...

Akak :)

Kat mana ye beli majalah Tarbawi tu? :)