Pages

Wednesday, March 26, 2014

"chin up, don't smile, don't cry, don't fall, walk." ― katty, one hundred names

bismillah

"what’s most important is what you can't see but can feel in your heart. to be able to grasp something of value, sometimes you have to perform seemingly inefficient acts. but even activities that appear fruitless don't necessarily end up so. that’s the feeling i have, as someone who's felt this, who's experienced it."
― haruki murakami, what i talk about when i talk about running

membaca Murakami, kadang-kadang bagaikan membaca diri saya sendiri. apa yang tidak terjumpa, dijumpakan secara tidak sengaja. saya merasakan ada 'keakuan'. saya senyum, sebab ada seseorang yang persis saya.

untuk hal-hal yang tidak semena-mena kebelakangan ini, jujur saya tidak pernah seyakin itu. selantang itu. sejujur itu. kekuatan saya cuma pada satu keyakinan; -doa, sabar, dan solat.

saya tahu, langkah ini mungkin tempang dan cacat. saya tahu risikonya. saya tahu cabarannya. tetapi, cuma ini sajalah 'langkah' paling 'dekat' untuk saya mendiamkan hati saya sendiri. merenung jauh ke dalam hati, ruang-ruang lompongnya.

bercakap dengan Allah setiap hari, dan bertanya saban waktu, "di manakah salahnya?"

jauh sekali untuk langsung menjawab, satu-satunya yang saya belajar bahawa Dia akan menuntun hati dan menggerakkan kaki. selagi mana yakin kita berpaksikan Dia semata-mata, kenapa ragu-ragu? setiap langkah, meski cacat, tempang, tidak sempurna, lambat, kalut, tidak berhasil, Dia pasti membersamai. cuma itu keyakinan saya; bulat dan padu.

"selagi Tuhanmu ada, kau tak akan tercela" - fynn jamal

selagi jalan yang dipilih dan dilalui adalah jalan Allah dan Rasul, meski sejuta manusia menafikan, percayalah kita takkan pernah tercela. takkan terkurang nilaimu. takkan terhina kedudukanmu. takkan tersusut hargamu. jadikan cuma, nilaian Allah neracamu.

beranilah walau untuk selangkah. 
dan, ikhlaslah!

bismillah.

"chin up, don't smile, don't cry, don't fall, walk." ― katty, one hundred names

iklan: jemput baca, saya di sini, hehs. majalah jom isu #25 :p *tetiba*

3 comments:

Anonymous said...

Terbaik, umy. Suka dapat baca dan terus baca tulisan umy.

:)

A.N said...

Okay, kak umy dah nak cerita pasal Morrie dia

:)

Umairah. said...

anon;
jazakillah :)

anis;
heh tula. bosan kan? ;)