Pages

Wednesday, February 1, 2012

"saya rasa, saya dah jatuh cintalah."

kredit: fatin nadia


satu hari dari hari-hari yang indah:

dia: akak, saya rasa saya dah jatuh cintalah 

akak:ok (senyum) 

dia: tapi, betul tak apa yang saya buat? 

akak: tanya diri, jatuh cinta dari mana? nafsu atau iman? 

dia: macam mana nak tahu?

akak: betul-betul nak jadikan dia suami? betul-betul awak nak dia jadi ayah pada anak-anak awak? betul-betul ada keserasian fikrah? betul cara awak mencintai? dan awak betul-betul serius, mahu bertindak?

dia: -senyap-

akak: kalau boleh akak tahu, macam mana awak kenal dia?

dia: err

akak: hmm?

dia: err, blog. tapi, dia baik kak

akak: (senyum lagi) kata orang, cinta tak boleh semata dengan hati dik. seimbangkan dengan akal kita juga. realistik dan rasional, fikir dalam-dalam, dan 'libat'kan yang di atas juga (tunjuk langit)

_____
susulan dari entri ini

maaf, kalau ada yang tak suka saya selalu cakap pasal cinta. ada tiga orang adik yang masih muda remaja, selalu buat saya 'gerun'. tapi, saya nak selalu jadi pendengar kisah-kisah cinta mereka nie, hmm-


4 comments:

Anonymous said...

xpe, tetap menarik!
hehe :)

Umairah. said...

to huda:
sbb hati huda tue yg selalu menarik. :P

Anonymous said...

kalau semua characteristics itu sudah lengkap dan compatible, kemudian mahu buat apa jika kita wanita?

Umairah. said...

anon:
ajukan soalan pd diri, "adakah kita b'sedia utk b'kahwin?" :)

b'sedia dgn niat yg baik. b'sedia bukan b'alasankan kita nak kahwin sbb dia, tp krn Allah.

dgn jln perkahwinan, agama kita akan brtmbh baik, dan mkn dkt dgn Allah.

utk tahu niat kita krn dia atau Allah, kalau pun ditolak (stlh kita mulakan lgkh), kita tak kecewa, tp msh punya niat yg sama, dan bersih.

krn Allah.
:)

kalau dah ready, usahakan dgn langkah. tanyakan org2 sekeliling generally ttg dia. dan mhn org yg arif (lbh baik, yg b'agama) utk jd medium antara kita & dia.

maaf, kalau sy tak m'jwb soalan.
skdr yg termampu, dan pndpt peribadi.

wallahhua'lam.