Pages

Thursday, December 29, 2011

(ii)

waktu angin keras menerjah masuk, aku cepat-cepat katup jendela. kain baju yang bersangkut meluru lintang-pukang macam manusia terbang. pintu loker berdentum dua tiga kali sebelum jendela berjaya ditutup, cepat. sapaan angin tanpa aku sedar, rupanya bawa nota-nota.

aku mula terperasan, mungkin di minggu-minggu periksa, bila manusia di bilik saja, uiam jadi sunyi sepi. tenggelam mahsyuk dengan nota-nota. dan ya, mungkin sebab itu angin semacam pengantara, menghubungkan kita yang tadi senyap-senyap saja?

"wow" dulu di mulut, dan aku pun baca kertas nota berangka tadi. dan, "eh, ada huruf-huruf juga?"

satu:
tulis aku pangkal nama
yang kecil-kecil saja
agar tak aku lupa
harus aku merendah 
bila-bila masa

dua:
namun adakala 
kerana kecilnya nama
aku selalu lupa 
besarnya cita-cita

tiga:
(sat na, waktu untuk kopi)

hmm, bila dia kembali
dengan kopinya tadi
notanya sudah terbang
tersemadi, di sini



_____
how i met myself (ii)+ uiam yang sunyi sepi, fuuh~

*nota-nota terbang imaginasi saja. alangkah, kalau benar-benar belaka. :D

No comments: