Pages

Tuesday, June 16, 2015

berlari dari Utara untuk menemukan si dia di Selatan;

bismillah
 
(i)
 
hingga ke hari ini, tiada soalan daripada Walid yang paling menggugah hati, selain pertanyaan di suatu hari;

"Walid tetapkan mas kahwin sekian dan sekian. dia mampu?"
 
entah, saat itu saya baru tersedar akan hakikat, saya telah membesar sebagai anak perempuannya yang sudah dewasa. tiada yang paling membahagiakan bagi saya, apabila Walid sudi bertanyakan dan meraikan pendapat anak gadisnya terlebih dahulu, terkait hal terbesar dalam hidupnya.
 
sungguh, saya tidak akan pernah sesekali lupa.
 
(ii)
 
06062015 | pongsu seribu

pertama kali kami bertemu di PPAS (Perbadanan Perpustakaan Awam Shah Alam), dalam suasana teduh di bulan April. ah, tepatlah persis bilang Murakami, "On Seeing The 100% Perfect Girl Guy One Beautiful April Morning."
 
oh tidak!

saya mungkin lebih suka dengan kata-kata Prof Kopanski suatu hari di kelas bagi subjek Modern Europe; "i found her (read: my wife) in the library. library always gave me the finest things."
 
nah, bukan.

tagline Jane Eyre pada saya lebih tuntas untuk menyimpulkan tentangnya dalam Charlotte Bronte, "reader, I married him!"
 
untuk setiap satunya, cukuplah hanya Allah sahaja yang tahu, sebelum suatu hari nanti saya pasti kembali menuliskan 'How I Met Your Father' versi Melayu sebagai warisan, hmm.
 
(iii)
 
melalui tempoh yang baru menjejak minggu kedua, tiada yang paling saya mohonkan melainkan dua hal cuma; ilham dan barakah dari Allah.
 
ilham dari Allah untuk saya berhasil menunaikan segala hak dan kewajipan yang tidak pernah saya tahu dan lalui. apa, bagaimana, di mana, dan kesemuanya yang seharusnya ada dalam kehidupan berumahtangga. sungguh, teori yang dibaca dari buku-buku jauh berbeda dari medan-medan amal. adakala, saya sendiri bingung dan keliru dalam memprioritikan itu dan ini.
 
keduanya, -barakah. saya sungguh-sungguh percaya, dengan barakah dari Allah sahajalah, semua yang berat akan jadi ringan, yang susah akan mudah, yang kurang akan penuh, dan yang sempit akan luas.
 
dan untuk keduanya, saya cuma perlu mohon sesungguhnya cinta dari Allah; untuk mencintai-Nya dan untuk dicintai-Nya, dan meletakkan Dia di kedudukan yang tertinggi dalam setiap urusan. untuk ini, ternyata saya sememangnya masih terbata-bata.
 
(iv)
 
hari-hari terakhir menyiapkan persiapan walimah adalah hari-hari yang agak emosional bagi saya.
 
lama, saya memeluk Kak Jannah di hari terakhir kami bertemu sebelum saya bergelar isteri. bukan, ia bukan bermakna sebuah perpisahan panjang. nyatanya, saya tersedar bahawa kehidupan saya sesudah itu akan ada bedanya, - pasti.
 
ah, fasa-fasa baru selalu menjadi kesukaran terbesar bagi saya. persis sebagaimana saat saya baru menginjak ke alam pekerjaan sesudah bergraduasi. proses mengadaptasi, selalunya menuntut tempoh yang panjang untuk saya benar-benar bersedia. namun syukur, Allah Maha Baik dalam mengatur segala urusan-Nya!
 
(v)
 
masih terlalu awal untuk saya tuliskan kesemuanya, namun cukuplah satu hal saja; saya masih mahu menjadi saya. saya yang lebih baik, dengan izin-Nya. malah, saya cukup yakin, dengan segala kelebihan dan kebaikan yang ada pada dirinya, kekurangan dan kecacatan saya akan selalu tertampung.
 
 
the kindness miracle, jamilah samian
 
saya juga sedang belajar untuk tidak meletakkan apa-apa ekspektasi, bahkan bersedia mendahulukan segala ketidaksempurnaan, untuk saya lebih menghargai apa-apa yang lebih berbanding apa-apa yang kurang. ini lebih manusiawi bagi saya.
 
bukankah jalur hidup seseorang yang ini dengan seseorang yang lain adalah berbeza? kita sebenarnya berbahagia dengan cara dan sebab yang berbeza, dan saya percaya jalur dan takdir yang Allah telah tetapkan untuk saya ini, memang telah lengkap, sempurna dan cocok untuk seorang saya!
 
saya terlalu menagihkan iringan doa dan sokongan kalian untuk saya menjalani fasa ini dengan baik dan lebih baik. terima kasih untuk semuanya!
 
sekian, sebuah cantuman tulisan, khas teruntuk orang-orang yang menagihnya. juga untuk saya kembali mengenangnya di masa-masa terkedepan.

doakan saya kekal menjadi perempuan yang menulis, dan terus menulis!
 
 

7 comments:

Unknown said...

barakallah kak umairah :) terkejut ari tu ukasyah update kt wechat. ingatkan dy yg nikah.. heee.. semoga hubungan ini kekal ke jannah.. in shaa Allah.. congrats again :)

Anonymous said...

akak, barakallahulakuma wabaraka alaikuma wajama' bainakuma fil khair.

inshaAllah moga Allah kurniakan kebaikan , kemudahan dan keredhaan dalam tiap hal

Anis said...

Alhamdulillah!

Tabarakallah akak, moga terus melaju walau di kutub mana sekalipun! ;)


p.s doakan saya buat entry bertajuk "mencari di Selatan hanya untuk menemuinya di Utara".

Doakan :)

Anonymous said...

Umairah.

syifa'
terima kasih bebanyak, dik. doakan ukasyah jugak ye, eheh XD

NH
ameen ya Rabbal 'alameen. doakan akak ye.

anis
jzkkheir anis. mohon doa anis selalu. ihiks, insyaAllah teruskan berdoa. Dia selalu Maha Tahu apa yang paling kita perlu. have faith ;)

nusaibahnasrah said...

Baru hari ini berkelapangan singgah lagi. Ada posts baru. Terlewat sedikit, izinkan saya.

dari yang selama ini diam diam membaca;

Barakallahulakuma wa baraka 'alaiykuma. wa jama'a baiynakuma fi kheir.

masih saya ingat puisi kakak yang satu ini;

"serak tujuh warna pelangi, izinkan aku jadi yang putih,
nyata ada, zahir tiada..."

entah mengapa, saat dapat berita tentang pernikahan kakak di instagram kak ismisyahida, puisi yang satu ini menyinggah terngiang ngiangkan.


selamat mengadaptasi, biarpun kamu, tak siapa tahu :)

Anonymous said...

Akak Umairah!
Moga hubungan diberkati dan berkealan hingga ke destinasi akhirat.

Akak Umairah!
Tarikh nikah sama dengan tarikh lahir saya! InsyaAllah akan selalu diingat dan didoakan kekal dan bahagia,

Akak Umairah!
Doakan saya juga untuk diperoleh keizinanNya mendirikan Baitul Muslim yang pasangan dan keturunannya soleh dan solehah.

Umairah. said...

nusaibahnasrah;
jazakillahhu khairan katheera untuk ucapannya, dik. mohon doanya selalu. terima kasih sebab selalu membaca akak. hehe

anon;
hehe. terima kasih, dik. happy belated birthday! moga Allah datangkan jodohnya pada masa dan waktu yang benar dan tepat, insyaAllah. ameen!