Pages

Thursday, April 2, 2015

semalaman menyambung draf 1 April, nah;

bismillah
 
Steal Like An Artist, Austin Kleon; pg. 85
 
 
FIND PEOPLE ON THE INTERNET WHO LOVE THE SAME THINGS AS YOU AND CONNECT WITH THEM.
 
oh tolonglah, Austin Kleon!
 
menurutmu apa yang paling 'menakjubkan' terwujud di sisi-sisi aku? oh, tak ada yang menarik, sayang. sini, aku ulang satu-persatu.
 
tak ada yang menarik di pagi ini, melainkan aku tersenyum meleret saat membuka kantung emel, lantaran menerima err sebuku hadiah di hari lahir Jeff Goins. kau tahu, dia memberikan aku buku percuma yang harus ditebus di Amazon dan judulnya adalah 'You Are A Writer'.
 
tapi sayang, apakah Malaysia ini bukan Negara yang bertuah untuk penduduknya menerima hadiah yang sebegitu? apakah rakyatnya tidak gemar membaca, atau gara-gara karenah 1 April, atau sebenarnya bagaimana? ataukah aku sememangnya belum layak digelar dan bergelar 'A Writer' untuk menerima hadiah semolek itu? berkali-kali aku mencuba, namun hampa. entah, yang pasti ia bukanlah satu kesia-siaan sebab dari situlah aku terperasankan bahawa selama ini, hakikatnya aku telah punya satu akaun di Amazon, tetapi telah terlupa kata kuncinya (baca: password). hahahaharu sungguh!
 
oh, di minggu yang sama aku juga menerima 'hadiah' dari Bayyinah TV berupa langganan percuma selama 30 hari untuk menonton video-video ustaz kegemaran, Nouman Ali Khan. tapi sayang, kenapa harus di saat-saat 'emas' begini, broadbandku 'mati'? cukuplah kau tahu ia telah mati, dan tak perlulah kau tahu sebabnya. bagaimana mungkin untuk menontonnya di mana-mana dengan kuota internet dari telefon pintar yang begitu terhad? apatah lagi, tempoh 30 hari untuk video selambak itu, kau tahu boleh 'hilang punca' kita? namun begitulah, keterbatasan waktu kita sering menduga, bahkan fokus dan khusyuk kita untuk hal-hal yang tidak sewajarnya juga boleh jadi gangguan. ah, aku benci  tidak suka ini.
 
 
SHOW JUST A LITTLE BIT OF WHAT YOU'RE WORKING ON. ERR HANDY TIP, BRO?
 
ahah! tahukah kau, aku mempunyai hobi yang sekian lama telah terwujud sebati dalam diri, namun kini baru terperasankan keunikannya? ihiks.
 
 
 
 
teruntuk seseorang atau sesiapa yang istimewa, aku terasa alangkah lebih indahnya dihadiahkan kepadanya sebuah buku yang penuh highlight dan bertanda, berbanding buku yang baru dan kosong dari tulisan atau tanda apa-apa.
 
kau tahu, sebabnya? selain untuk trigger seseorang membaca buku yang kita hadiahkan, ia barangkali boleh 'memudahkannya' untuk membaca. dengan ini, dia mungkin hanya perlu skimming pada ayat-ayat penting yang telah kita tandakan (baca: highlight), atau secara tidak langsung kita telah 'menjentik' kecenderungannya untuk membaca genre buku yang tidak pernah menjadi minatnya.
 
bukankah ini lebih baik daripada buku yang kita hadiahkan cuma tersimpan sahaja di rak bukunya? percayalah, ini juga sangat membantu kita untuk lebih bersungguh-sungguh dalam pembacaan, selain mendorong dan membantu orang lain juga untuk 'membaca'! kah, macam iklan 'Marilah Membaca' sedunia.
 
terpaling uniknya, aku selalu 'membaca' dan 'mengenal' orang lain, dari lambakan quotes yang ditanda. hahaha, jaga-jaga. aku suka ini, sungguh-sungguh suka ini.
 
 
THINK ABOUT WHAT YOU HAVE TO SHARE THAT COULD BE OF SOME VALUE TO PEOPLE.
 
nah, apa lagi yang kau mahu tahu?
 
kebelakangan, kerja-kerja aku sederhana sahaja sibuknya. cuma kini, aku dan team editorial sedang bertungkus lumus cuba menyiapkan sebuah buku lagi yang tentunya bukan buku hasil karya aku. kau doakan dan nantikan sahaja kemunculannya, heh. 
 
terasa baru sahaja flush out isu yang lalu, kini berdepan pula dengan isu yang baru. begitulah, hari-hari terkedepan dan masa serta waktu yang begitu pantas mengejar. untuk masa-masa yang sebegini, aku suka sekali memaknakan kata-kata ini; don't count the days. make the days count!
 
aku suka sekali dengan 'iklim' di hangout kebelakangan ini. entah, mungkin saja topiknya kini sedang hangat diperkatakan di mana-mana. ada seseorang di ofis yang eloklah aku gelarkan dia sebagai 'kamus bergerak' sebab boleh dikatakan 'banyak benda' dia tahu, haha! dan baru-baru ini, dia kongsikan tentang lembu ini, hmm? (jangan tengok kalau ngeri, seram dan yang sewaktu dengannya).
 
hah, ada sahaja pengetahuannya yang menendang dinding akalku untuk sama-sama mengambil tahu, lebih-lebih tentang GST. aku suka apabila dia berkongsi tentang itu dan ini, meski bidang ekonomi dan hal-hal seputarnya, sesungguhnya bukanlah minat aku. entah, terasa seolah-olah sedang menerima enlightenment gittew! kau sendiri tahu bertaqlid buta dalam menyukai dan membenci, itu bukan sifat kita, sayang. aku suka ini, sungguh-sungguh suka 'iklim' belajar, mengajar dan diajar sebegini. terima kasih Allah, untuk orang-orang yang indah!
 
 
 
 
MENTION A GOOD BOOK YOU'RE READING
 
apakah kau mahu tahu, buku apa yang sedang membuat aku hampir separuh 'gila'? ah, kalaulah kau tahu betapa aku mahu menjadi selayaknya Fatma dalam 99 Cahaya Di Langit Eropa ini. separuh cuma kutonton filemnya, terus melonjak mahuku untuk memiliki novelnya dan akhirnya (ya!), untung saja ada seorang kawan yang memiliki dan menjualnya.
 
paling aku ingat, saat menonton ini emosi aku begitu terganggu, terutama ketika tertayang babak-babak haru, dengan lantunan musik yang 'pas' kata orang seberang, untuk membuat aku sungguh-sungguh sebak. hah, aku juga masih tidak percaya bagaimana mungkin aku sesebak itu? melankolis, dramatis, emosional, asdfghjkl;
 
 

"semua garis lurus ini adalah Axe Historique dan ini adalah ide Napoleon setelah dia melakukan ekspansi dari Mesir. nah, jika kita tarik garis lurus, ke arah Timur, kita bisa menemukan bangunan yang paling impresif di muka bumi ini. menurut kamu apa, Hanum?"

oh, mengujakan bukan? kau baca dan tontonlah sendiri, atau ya barangkali aku yang terlewat dan terkebelakang.
 
 
YOU HAVE CONTROL OVER WHAT YOU SHARE AND HOW MUCH YOU REVEAL.
 
nah Austin Kleon, ini aku setuju.
 
bak kata Neil Galman, "THE WISE MEN KNOWS WHEN TO KEEP SILENT. ONLY THE FOOL TELLS ALL HE KNOWS." sungguh, aku bukanlah golongan penegak tegar isu-isu feminisme, namun ternyata aku lebih tertarik dengan pegangan Emma Watson yang ini; "THE LESS YOU REVEAL, THE MORE PEOPLE CAN WONDER." ia macam wow! aku suka ini, sungguh-sungguh suka ini.
 
sekianlah.

No comments: