Pages

Wednesday, April 15, 2015

sebuah percubaan menyelit di celah kerja-kerja editorial, dan nah;

bismillah

tak!
 
tak semudah itu untuk mengeluarkan kata-kata untuk orang yang kita tidak maksudkan. ia akan berdesing ke telinga pendengar, atau mungkin payau dan pahit untuk ditelan kalau tidak datangnya dari hati yang ikhlas.
 
sesetengah orang seringkali berkata pada saya, "untungnya jadi penulis. bukan, bertuahnya mampu menulis."
 
sebab bagi mereka, saya boleh 'menulis' apa-apa sahaja. saya mampu menyampaikan tentang rasa hati, tujahan akal, atau apa-apa sahaja dengan cuma menulis tanpa perlu berdepan. tapi entah, mungkinlah teruntuk seorang saya, perihal 'menulis' ini adalah sebuah 'pekerjaan' hati. maka, saya tidak boleh sewenang-wenangnya menulis, tanpa merasakan atau memaknakannya terlebih dulu. 
 
semisal kalau saya tidak berniat untuk menujukan kata-kata untuk orang-orang tertentu, ia tidak akan tersampai dengan sepenuh-penuhnya. prosesnya tidak lancar dan tersekat-sekat. biarlah saya mengarang ayat yang begitu puitis, manis bergula, puja puji tinggi melangit, bahkan bodekan atau pujuk rayu sekalipun, kalau saya tidak memaksudkan, pastinya ia tidak akan tersampai dengan tulusnya. ia akan terasa begitu asing, pelik, hambar dan janggal. bahkan, saya sendiri akan terasa maha pahitnya menelan kata-kata saya sendiri! kalau yang ditujukan mampu merasai, dia juga pasti akan merasai 'kering'nya kata-kata saya, hmm.   
 
sebaliknya, kalau saya benar-benar memaksudkan, sekalipun berulang kali ayat yang sama tertutur, itulah sebuah hakikat yang sebenar-benarnya! atau ahah, mungkinlah seorang 'saya' sahaja yang begitu serius sebegini, dan terlalu memaknakan sebuah 'kata-kata'.

"i love the swirl and swing of words as they tangle with human emotions."  - james a. michener

percayalah, kalau saya menulis saya betul-betul memaknakan. ah, betapa asyik bertangguh dan tertangguh kerana kerja-kerja lain dan alahai, lamanya saya tidak menulis di sini, huhuhu!

sebuah percubaan menyelit di celah kerja-kerja editorial dan nah, jelaslah bahawa saya sungguh-sungguh rindu blog saya, sekian.
 

No comments: