Pages

Tuesday, February 24, 2015

untuk setiap yang 'hilang' dan 'jumpa';

entri ini sekian lama tertangguh sejak tiga hari lepas; melalui masa-masa sukar untuk fokus menulis (haha), tanpa mengantuk, ke walimah, sarapan pagi, idea hilang, mengemas rumah, dan sebagainya.
 
bismillah, dan nah;

(i)

 
 
"jika melihat Roger Federer bermain dengan melakukan pukulan-pukulan yang hebat, maka kita terasa amat kagum. namun, kekaguman itu akan menjadi lebih lagi, sekiranya kita sendiri bermain dan cuba melakukan pukulan sebagaimana yang dilakukannya. ia ternyata sukar dan tidak mudah!  
dan tatkala kita berusaha mencontohi corak permainannya, juga kehebatan pukulan tersebut, maka kita pasti akan menjadi bertambah kagum mengenangkan kesungguhan dia berlatih sehingga akhirnya melayakkan dirinya diangkat sebagai pemain terbaik dunia dalam sukan tenis."  
 
membaca ini, membuatkan saya mengangguk berulang kali. ia sungguh-sungguh mengesani hati saya, lebih-lebih lagi mengaitkan dengan apa yang telah saya lalui minggu lepas.
 
retreat yang sepatutnya ice-skating bersama opishmates 'merangkap' kawan-kawan-yang-kita-suka, berganti dengan archery lantaran tempat yang cukup sesak dan penuh, dan tidak sesuai untuk kami yang masih hmm, -beginner untuk mencuba-cuba bermain di situ. tambah pula, orang lain di situ sudah mencapai tahap pro, gaya skating pun ala F1!

namun, kita merancang, Allah merancang, dan perancangan Allah selalu lebih baik dan terbaik. sekurang-kurangnya, itulah yang paling saya percaya, meskipun 'game' saya di hari itu, adalah yang paling teruk. why so serious? it's just a game -lah, tapi still saya dalam kesedihan dan kepiluan yang teramat, tskkkk.
 
 

 
 
itulah kali pertama saya bermain. saya tidak pernah tahu apa-apa tentang archery, baik skill atau apa-apa info tentangnya, melainkan satu hal; ia antara tiga permainan sunnah yang menjadi prioriti Rasulullah S.A.W. cuma itu. selebihnya, saya baru tahu di hari itu bahawa Paolo Coelho, penulis antarabangsa yang terkenal dengan 'The Alchemist' memaksimumkan fokus dan konsentrasinya dengan memanah!




sekilas membaca info ini, saya macam, oh wow (mashaAllah)! sejak membaca What I Talk About When I Talk About Running, tulisan Murakami, saya tidak boleh berkata tidak, atau enggan, atau bukan, melainkan jujur dan akur bahawa admiration saya pada penulis yang berjiwa atlet ini bertambah-tambah. hmm, begitulah! 
 
melihat dari jauh, permainan ini sungguh-sungguh tampak mudah dan bersahaja. sekadar membidik panah, apalah yang susah? semudah tarik, fokus, dan lepas. itulah tanggapan awal saya, sehinggalah saya mencubanya sendiri. oh Allah! ia benar-benar tak semudah yang disangka, atau mungkinlah saya sememangnya orang yang agak blur dalam permainan-permainan tangan sebegini, hahahaha. berkali-kali saya diajar dan ditunjukkan teknik dan cara yang betul, namun masih juga gagal.

untuk satu permainan ini saja, ia seakan mewatakkan 'wajah' dan 'peribadi' saya yang sebenar, dalam kehidupan saya secara keseluruhannya. tentang yakin, berani, perspektif, perasaan, bahkan pandangan saya terhadap diri saya sendiri dan orang lain di sekeliling. ia menjumpakan 'saya' secara tidak langsung, apa yang saya mungkin terlepas pandang sebelum ini. apa yang saya perlu ubah, tangani, atasi, dan hadapi untuk menjadi orang yang lebih baik, dan cukuplah kesemua itu saya simpankan sahaja sendiri. cukuplah bagi saya, ia sehari yang mengajar sekaligus mendidik.
 
selain, saya betul-betul memaknakan apa yang ummu husna katakan; "kekaguman itu akan menjadi lebih lagi, sekiranya kita sendiri bermain dan cuba melakukan pukulan sebagaimana yang dilakukannya. ia ternyata sukar dan tidak mudah!"; bahawa ada sesetengah hal yang harus kita selami terlebih dahulu, untuk mengetahui susah payah, dan pahit maung orang lain. jika tidak 'mencuba'nya sendiri, sama ada kita akan terlajak menduga dan menghukum, atau kita sekadar 'take for granted'; tidak menghargai baik pemberian, usaha, mahupun strugglenya dengan sesungguhnya, atau kita cuma 'kagum' yang sekadarnya sahaja.

"it's easy to minimize a person's hurt without understanding the nature of pain. people often like to 'categorize' how much a person should or shouldn’t hurt about things. for example, when someone is upset about something, they say, "at least you're not paralyzed, or starving in africa." while it's 'imperative' to be grateful for what we have, i think people often mistaken the nature of pain, when they 'categorize' in this way.

a relationship break up can HURT MORE than struggling with cancer (true story). the criteria for how much something hurts is NOT DEPENDENT on the thing itself. it is dependent on two things:

i. the strength of the attachment.
ii. the level of divine help.
- yasmin mogahed; a reflection of pain 

maaf untuk orang-orang terdekat, kalau saya tidak cukup memahami atau terlebih menduga dan menghukum, atau tidak menghargai dengan selayaknya, fuh! benar lagi kata ummu husna, bahawa suasana hatilah yang akan membuatkan pemahaman itu akan selalu terwujud. tidak lain tidak bukan, ia datang dari 'keakraban' hubungan dengan Allah; lebih dekat ia dengan Allah, lebih empati ia dengan manusia!
 
"semakin saya menginsafi bahawa suasana hati memang banyak dibentuk oleh bagaimana akrab hubungan hati insani dengan Ilahi, Pencipta Yang Maha Tahu segala-galanya."  
- ummu husna

hmm.

dan kebelakangan, saya asyik ter-update dengan ig ustaz salim a fillah. seriuskah, ustaz pun tengah 'asyik' memanah sekarang? keren banget!


(ii)
 
maka cuti CNY di rumah kali ini, selain membasuh dan mengemas (walaupun malas) dan ya, memenuhi undangan walimah, saya sempat membaca dua buah buku. pertama, Tuhan Manusia karya Faisal Tehrani. karya ini tentang agama dan pluralisme. seorang remaja yang berjiwa besar, dan mengambil tahu hal-hal seputarnya, lebih-lebih lagi tentang agamanya. untuk kemampuan menulis dengan indah, menyadurkan fakta, dan mewujudkan watak, bagi saya Faisal Tehrani sememangnya jaguh! novel ini agak berat, bersebabkan faktanya yang agak sarat dan penuh, namun suka saya untuk memetik kata-kata ini;

"tak semua orang baca buku cinta atau buku teks sahaja." zehra kadang-kadang mempertahankan. itu satu sikap zehra yang saya sukai. sungguhpun dia tidak menyetujui pemikiran saya dan menganggap saya sebagai 'ahli fikir fundamentalis', zehra tetap mendengar dan ikut sama meneroka loorng-lorong falsafah.  
sebab seperti saya juga, zehra percaya untuk menyelesaikan persoalan masyarakat sekarang, termasuk masalah remaja hari ini, dunia falsafah mesti digeluti. tetapi beza antara saya dan zehra ialah saya menggeluti dunia falsafah dengan sandaran Islam sedangkan zehra mahu menggeluti dunia falsafah dengan rasa merdeka dan tanpa terikat oleh apapun."

- tuhan manusia, ms 63

ah, sangat 'kena' dengan nuansa masyarakat hari ini. oh bukankah?

buku kedua, Bercinta Sampai Syurga, tulisan Ustaz Hasrizal Abdul Jamil. buku kedua ini, bukanlah ditanggap 'membaca', tetapi pada saya lebih kepada 'mengulangbaca'. entah, tiba-tiba terasa mahu 'menjenguk' dan 'menjejak'nya semula. tersedar saya, buku ini dibeli pada bulan Mei 2009. oh, enam tahun sudah berlalu, dan inilah masanya bagi saya untuk menguji kefahaman dahulu dan semasa, gitu.
 
"i like people who i can occasionally have really deep conversations with, and at the same time joke around with them!" - kak syida

begitulah, alkisahnya; "I didn't change, I grew up!", eherher.

ah, memang betullah kata Richard Peck, "we write (think, react, act etc etc) by the light of every story we have ever read", hmm?

(iii)

untuk hal-hal yang tidak terkisah, terima kasih Allah untuk semuanya! cuti beberapa hari ini mengajar saya sungguh-sungguh erti tauhid dan kebergantungan dengan Allah, keegoan dan kebongkakan saya sendiri, kerendahan hati dengan Umi Walid, keberkatan dan kesyukuran untuk hal-hal sederhana, kemaksiatan dan keakraban hubungan dengan Allah, selain bertemu bersapa guru-guru lalu yang Allah jumpakan semula di walimah kawan-kawan.
 
sungguh-sungguh saya terharu, sewaktu di salah satu walimah kawan, Walid tiba-tiba panggil saya dari jauh dan tanya, "akak kenai dak ni?" saya tenung saja lama-lama dan, "ohhh, ustadddd!" raut wajah ustaz sudah sangat lain, berbanding beberapa tahun lalu ketika beliau masih mengajar saya di tingkatan dua. beliau tampak kurang bermaya, makin cengkung dan sangat kurus. kata Walid, ustaz mengalami strok baru-baru ini. apa yang lebih mengharukan saya ialah, Ustaz Mat masih ingat dan kenang nama saya.
 
"Umairah, mengaji mana la ni? hang bila pulak?"

krik krik.

oh Allah, rahmatilah mereka, peluklah mereka, dakaplah mereka dalam cinta kasih-Mu yang selalu!

sekianlah untul hal-hal 'hilang dan jumpa' saya, bagaimana pula dengan hal hilang dan jumpa yang saya edit ini? heh!
 

No comments: