Pages

Thursday, February 26, 2015

suatu pagi dari pagi-pagi yang indah;

bismillah
 
kata-kata yang takkan pernah saya lupa, sampai bila-bila. sebagai pahala dan ganjaran besar untuknya, maka saya kongsikan di sini;
 
"ada dua jenis kawan dalam dunia ini. pertama, kawan dunia. kedua, kawan akhirat. 'kawan dunia' akan selalu membuat kita merasa kerdil, dan dunia terasa cukup luas. 'kawan akhirat', akan membuat kita selalu merasa besar, dan dunia terasa sangat kecil."
 
tidak terlintas saya, untuk melabel jenis kawan-kawan tertentu dalam hidup. ia sekadar melintas lalu dan pergi. setiap satunya pasti akan memuhasabahkan, baik atau buruk. bahkan serasa saya, teruntuk orang-orang introvert, ia sememangnya di kategori orang yang tidak punya ramai kawan.
 
cuma untuk sesetengah keadaan, kata-kata 'kawan akhirat' saya ini, selalu merefleks diri saya sendiri sebagai seorang kawan; kawan duniakah atau kawan akhiratkah
 
apakah apa yang saya pakai, apa yang saya baca, apa yang saya makan, apa yang saya guna, apa yang saya tutur, apa yang saya main, apa yang saya tulis, apa yang saya dengar, apa yang saya kunjungi akan membuatkan sesetengah orang di sekeliling cenderung rasa terbanding, bahkan terasa dirinya kerdil, dan dunia sebegitu luas?
 
"kesederhanaan sering mengajar aku untuk menutup ruang-ruang nafsu yang tak perlu. dan mereka sesungguhnya 'sedang' mengajar, cukuplah yang kita punya, adalah yang Allah mahu."  
- catatan lama, jun 2013

hmm.

oh Allah, untuk ini sederhanakanlah hati dan jiwa; tidak merasa kurang saat tiada, tidak merasa lebih saat ada.
اَللَّهُمَّ قَنِّعْــنِيْ بِـمَا رَزَقْــــتَــنِيْ، وَبَارِكْ لِيْ فِيْهِ، وَاخْلُفْ عَلَى كُـلِّ غَائِـبَةٍ لِيْ بِـخَيْرٍ
"ya Allah, jadikanlah aku merasa qana’ah (merasa cukup, puas, rela) terhadap apa yang telah engkau rezekikan kepadaku, dan berikanlah barakah kepadaku di dalamnya, dan jadikanlah bagiku semua yang hilang dariku dengan yang lebih baik."

(HR al-Hakim)

No comments: