Pages

Wednesday, December 31, 2014

nah, terakhir untuk 2014;

bismillah

untuk setiap keraguan dalam keputusan, 'remember why you started' selalu memenangkan hati dan jiwa. antara yang saya terbiasa buat ialah menjumpakan semula rasa-rasa awal, ketika saya bulat menetapkan sesuatu; "untuk apa? kenapa? siapa? bagaimana?", hinggalah akhirnya saya akan tenang semula, merasional semuanya sebab dan musabab yang membuatkan saya bermula, untuk urusan apa-apa sekalipun. 

misalnya, saya akan berulang kali membelek dan membaca semula nota-nota, entri-entri atau emel-emel tertentu yang tertuju kepada diri sendiri. inilah barangkali keajaiban menulis yang ditulis anais nin, "we write to taste life twice, in the moment and in retrospect", atau apa yang saya pernah coretkan dalam catatan peribadi;

"sebab menulis selalu menjejak kita ke masa-masa lalu; apa yang terkebelakang, apa yang terkedepan, apa yang tercapai, apa yang terlupa, apa yang tertinggal, apa yang terabai, apa yang tersisih, apa yang tersimpan...semuanya!"

sebab menulis mengingatkan saya tentang satu figur. figur yang bebas berfikir tentang hal-hal yang dia suka. figur yang selalu meragui niat dan gerak langkahnya sendiri, tetapi itulah yang menjadikannya lebih baik, agar dia tidak sembrono terturut dengan apa atau siapa yang dia cinta. dia tidak mahu begitu, dan tolong, jangan benarkan dia menjadi begitu! jangan benarkan dia memperturutkan saja apa inginmu, bimbang kebenaran yang barangkali ada dalam dirinya, terus malap dan tidak menyala.

sebab menulis mengingatkan saya tentang satu figur. figur yang tidak mahu mulutnya dikunci dengan cinta. izinkanlah dia untuk terus 'bercakap' dan menyampaikan hati dan akalnya sendiri, kerana itulah inginnya; menjadi figur yang bukan ingin menang, tetapi benar. figur yang bukan mahu ego, tetapi jujur. bantahlah dia, kalau salah. tegurlah dia, kalau khilaf. itulah yang akan membuatkan jalan dia dan barangkali jalan anda selalu tercerahkan. 

sebab menulis mengingatkan saya tentang satu figur. figur yang saban 'rebel' dalam senyap, atau cuma riuh dari dalam, tetapi itulah yang akan membuat dia mempersoalkan semula tentang apa yang dia percaya, apa yang dia mahu, dan apa yang dia rasa sebenar-benarnya. seterusnya, menyatakannya dengan jelas dan berani tentang lemah khilafnya, kesukaan dan ketidaksukaannya, pandangan dan prinsipnya dengan begitu lantang dan terang-terangan, meski tidak dinafikan selalu sahaja ada gugup dan debarnya.

sebab menulis mengingatkan saya tentang satu figur. figur yang begitu takut tentang apakah yang akan orang fikirkan tentangnya? apakah orang akan menyukainya? apakah orang akan menyenanginya? apakah orang akan menerimanya seadanya dia? namun dari takut itulah, dia menumbuhkan yakin dan percaya selayaknya pada Dia. dari takut itulah jua, dia cuba menemukan orang-orang yang dia mampu untuk meletakkan rasa percayanya dengan sesungguhnya! dari takut itulah, dia belajar membina yakinnya, bahkan mencabar dirinya untuk menjadi lebih berani. dari takut itulah, dia mengatakan kepada dirinya sendiri, bahawa hanya orang yang ingin menerima akan takut, tetapi tidak untuk orang ingin memberi. belas kasih dan rahmahnya sifat pemberi ini, akan membuatkan dia mencuba untuk memberi apa sahaja yang dia ada, suka atau tidak.

sebab menulis mengingatkan saya tentang satu figur. figur yang sesekali goyang dan rapuh di dalam, sesekali sensitif dan emosional, sesekali terlalu idealistik dan terawang-awang, sesekali terlalu rumit dan kompleks. figur yang sesekali terlalu tinggi angan-angan dan cita-citanya, sesekali terlalu berani, sesekali terlalu yakin, sesekali terlalu positif, sesekali terlalu tiba-tiba, sesekali terlalu sembunyi. ah, figur yang sebetulnya cuba menjadi manusia yang sebenar-benarnya; yang bangkit bila jatuh, dan yang berjalan cuba berlari.

sebab menulis mengingatkan saya tentang satu figur. figur seorang perempuan yang (ah, Tuhan saja yang tahu hal-hal selebihnya yang dia masih selindung), figur yang mahu terus membaca dan membacakan, "or better yet...", kata Rosemarie Urquico, "...a girl who writes!". ya, figur seorang perempuan yang terus menulis, -di sini. cuma itu, untuk tahun-tahun mendatang! mahukah anda terus membaca? (K. tambahan, figur yang mengada, kah!).

oh, doakan dia menjadi lebih berani!

tskkkkk ._.
hai dua kosong satu lima.


5 comments:

Anonymous said...

keep on writing!!ada figur yang ingin terus membaca kerana dengannya buat hati penuh soalan menemui jawapan.buat hati gelisah terae ada peneman..selamat tahun dua kosong satu lima with love

Umairah. said...

anon:
insyaAllah :)

Jamilah Mohd Norddin said...

Saya percaya dia akan terus menulis sebab dia akan resah jika lama tidak menulis.

:)

Anonymous said...

Umairah.

jamilah:
true enuff. ihiks XD

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.