Pages

Tuesday, October 7, 2014

"hari ni lu ta cuti ka?"

bismillah



sudah saya katakan, ia akan terjadi pada minit-minit yang tidak sepatutnya. kali ini, saya sedang enak bersila di atas kerusi bernombor 1C betul-betul di belakang pemandu, bersebelahan seorang gadis muda, sedang nyenyak tertidur. di ribaannya pula, terletak elok sebuah buku.  

"oh Allah, itu buku Menalar Makna Diri, kan? kan? kan?"

lagi 5 km, akan sampai di Persimpangan Bukit Merah. jujur, kilometer-kilometer sebelumnya, menemukan beberapa peristiwa yang mencalit seulas senyuman!

terpaling indah, sewaktu Uncle Ah Yap (bukan nama sebenar) berhenti di plaza tol. kelihatan seorang anne berdiri di tepi kaunter, mempamer wajah manis sambil menghulurkan seikat surat khabar. barangkali, akhbar-akhbar percuma.

uniknya, saya tidak merasakan mereka saling mengenali, tetapi keramahan di wajah keduanya (dari cermin sisi dan cermin pandang belakang), jelas sungguh-sungguh ternampak.

pertanyaan-pertanyaan semudah dan seringkas, "hari ni lu ta cuti ka?" walaupun masing-masing sedia tahu, bukankah hakikatnya mereka sedang bekerja?

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah;

"it has long been an axiom of mine that the little things are infinitely the most important." - arthur conan doyle

ditulis di dalam bas semalam, dengan tambahan pendek di hari ini;

"ya, hari ini saya bekerja; kerja-kerja editing masih banyak, dua artikel belum siap dan oh, tajuk isu #33 juga belum ada!"

terus tenang, dan enjoy bekerja!

No comments: