Pages

Tuesday, July 8, 2014

suatu pagi, menyorot Falsafah Hidup;

bismillah

terima kasih Imam as-Syafie, menguntaikan satu hikmah yang besar; "aku diam, sampai aku tahu mana yang lebih baik; diam atau bercakap."

terlalu banyak! 

terlalu banyak hal-hal yang kita (hmm, saya) ingin bicarakan saban hari. berupa pengaduan kecil atau besar, keluhan ringan atau berat, bahkan penjelasan dan alasan yang tidak terhitung banyaknya! betapa kita mahu orang tahu, kita mahu orang faham, kita mahu orang dengar, kita mahu orang arif, kita mahu orang sedar, kita mahu orang rasakan segala keluh kesah, sakit derita, beban tanggungan, resah gelisah, emosi perasaan yang kita alami setiap hari. khasnya, untuk orang-orang yang memang kita terlalu ingin atau selayaknya mendengarkan kesemuanya!

namun, mengingatkan semula kata-kata Saidina Umar al-Khattab; "aku tidak pernah sesal kerana diamku, tetapi seringkali aku sesal kerana percakapanku", menggambarkan betapa diam hakikatnya selalu lebih menguntungkan.

lebih-lebih ternikmatkan lagi, apabila yang tercurahkan semuanya teruntuk Allah yang menjadi gembira dan sedih kita, air mata dan ketawa kita. bahkan bukankah kedudukan-Nya di hati, akan menjadi lebih dekat dan istimewa? kejap dan rapat!

sebab, tiada sesiapa lagi yang kita izinkan menaklukkan jiwa raga kita, melainkan Dia semata-mata. sebab tiada sesiapa lagi yang kita benarkan untuk mendengarkan kesemuanya, melainkan Dia semata-mata. sebab tiada sesiapa lagi yang kita halalkan untuk tahu dan arif kesemuanya, melainkan Dia semata-mata!

Allah, lepaskanlah dari lidah dan tanganku, sesuatu yang Engkau halalkan cuma; baik harus atau wajib. Allah, lindungkanlah aku dari sepinya diam tanpa tafakkur. 

Engkaulah sebaik-baik al-Haadi. 


 
hamka, falsafah hidup (sumber: jejak tarbiah)


2 comments:

ismisyahida. said...

unyyy. this is sooooo.... (isi tempat kosong. hihi)

maka, benar rasa yang kita selalu punya banyak persamaan uny. :)
sebab tu sayang rindu awak lebih. eh

diam.

Syafa Mohamed said...

:')

agreed.