Pages

Monday, July 21, 2014

SUATU JANJI.

bismillah

berjanjilah pada diri, untuk selalu tersenyum suka mahupun duka. berjanjilah pada diri, untuk cuma mengumbarkan rasa-rasa tenang dan bahagia, agar orang lain turut terinspirasi dan termotivasi. berjanjilah pada diri, untuk mengeluh bahkan mengaduh hanya teruntuk Allah; untuk Dialah cuma ketawa dan air matamu. kecewa dan harapanmu. sakit dan senangmu. hanya Dia; tiada yang lain! hanya Dia yang menaklukkan seluruh hatimu; rasa-rasa bahagia dan derita.

berjanjilah pada diri untuk cuma mengungkapkan syukur dan redha. berjanjilah pada diri untuk selalu meraikan kelemahan orang lain dan menghargai kelebihannya. berjanjilah pada diri untuk selalu mencintai orang lain, hingga membuatkan dia selalu merasakan ada. berjanjilah pada diri untuk memberi tanpa mengharapkan apa-apa, melainkan kerana cinta kerana Allah yang sesungguhnya! berjanjilah pada diri untuk membuang seluruh prasangka, melainkan baik-baik cuma. berjanjilah pada diri untuk mengemukakan seribu satu alasan sebelum menjatuhkan meski satu hukuman. berjanjilah pada diri untuk terlebih dulu mendengar sedalam-dalamnya kerana sifat empati yang tinggi.

berjanjilah pada diri, untuk bersedia menerima apa-apa nasihat dan teguran, tanpa sesekali cuba 'mempertahankan' keegoan diri. berjanjilah pada diri untuk selalu mengoreksi diri hingga yang ternampak cuma keaiban-keaiban diri yang banyak, dan kemuliaan-kemuliaan orang lain yang tinggi! berjanjilah pada diri untuk tidak membuat orang sesekali merasakan kerdil dan kecil, bahkan besar dan hebat di sisi kita.

berjanjilah pada diri membuatkan orang selalu berasa selesa untuk bercerita apa-apa sahaja tentang dirinya, baik buruk atau cacat celanya dengan paling jujur dan terikhlas! tanpa takut, tanpa ragu, tanpa rasa dihukum, diejek, direndahkan atau diperlekehkan. berjanjilah pada diri untuk selalu berkata-kata dengan 'bahasanya', sabar memahamkan, telus mengajarkan, tidak gopoh-gapah dalam membentuk atau mengubah dirinya. berjanjilah pada diri untuk selalu memberi harapan, galakan, sokongan dan motivasi, hingga orang yang tersungkur boleh bangun, malah yang jatuh mampu bangkit dan berlari! 

berjanjilah pada diri untuk selalu menghargai apa-apa pemberian, baik kata-kata, perbuatan mahupun harta dengan menyebut-nyebut dan mengingat-ingat kebaikannya! berjanjilah pada diri untuk selalu sensitif dan peka dengan hati dan perasaan orang lain, meski terpapar cuma di raut wajahnya. berjanjilah pada diri untuk mendahulukan kata maaf dan terima kasih.

berjanjilah pada diri untuk selalu memperbaiki diri, meski dalam ruang lingkup terkecil. berjanjilah pada diri bahawa ruang islah dan pembaikan selalu ada. harapan selalu ada. cahaya selalu ada. terpenting, Allah selalu ada, mengira setiap satu titis mujahadah, meski sekecil-kecilnya! berjanjilah pada diri untuk tidak sesekali berputus asa, bahkan selalu-selalu mengujarkan;

"Allah; yang paling maklum, paling mafhum, paling arif, dan paling tahu tentang aku, saksikanlah bahawa aku sedang berusaha!"


3 comments:

nusrah said...

header baru osem sgt aih :O

Umairah. said...

nusrah:
header curi (dengan izin) google memanglah :P

dr.adilahhebat :) said...

Allahu,
this is very touched.
Jazakillah k.umairah (;


Moga sentiasa ilhamkan k.umai untuk sentuh-sentuh hati yang membaca <3