Pages

Friday, July 18, 2014

Malam Ini Bukan 'Ghazal Untuk Rabiah'.

bismillah

9 Julai 2014 
11 Ramadhan 1435 H.

"Syg, mlm ni Old Town plz?" Satu notifikasi melalui Whatsapp diterima. Farrah memuncung. Cepat-cepat dia membalas.

"Old Town lg? Bosanlahhhhhhh."

"Dekat dgn ofis. Hr ni OT. Keluar jauh2 nnt, jalan jam. I taknak buka atas jalan. Syg, plzzzzz?"
Farrah akhirnya akur. Maka hari ini, iftharnya di Old Town lagi, buat kali kelima. Beginilah berteman lelakikan orang-orang sibuk. 24 jam kerja, sibuk semedang!

"Kenapalah muncung sangat ni? Sini, I suap." Farrah mencuka lagi. Sengaja dibuatnya begitu biar Razif tahu; dia memang sedang merajuk, dan ini memang masanya untuk dipujuk!

"Okay…okay. I janji, kali ini last!" Razif mengangkat tangan, konon berikrar. Mata seorang perempuan dari meja hujung tidak berkedip memerhati. Aneh, barangkali.

"Hisyyy, malulah orang tengok. Macam budak-budak." Farrah pantas menjatuhkan tangan Razif.

"Aha, tahu pun!"

"Eh siapa?" Kening Farrah terangkat.

"You lah. Merajuk macam budak-budak." Balas Razif, kemudian tergelak besar. Farrah mendengus.

"Dahlah, malas layan. Projek apa yang busy sangat seminggu ni?" Suapan Razif terhenti. Mulutnya sengaja diherotkan ke kiri. Farrah cepat-cepat mengatup mulut.

"Okay, okay. I lupa. Waktu makan, kita makan. Kita bincang pasal lain." Farrah tersenyum manis.

Drama TV beralih kepada sedutan-sedutan berita utama malam ini. Farrah sempat menangkap beberapa butir perkataan dari skrin TV di kafe tersebut. Ismail Haniyyeh, Gaza, Israel. Perkataan-perkataan yang sama, terdengar di radio pagi tadi.

Farrah menggeleng kepala. Sedutan berita yang sungguh menyayat hati. Tergamam Razif memerhatikan riak wajahnya.

Razif serta-merta menalakan wajahnya ke kaca TV.

"Hmm, perang yang tak berkesudahan. Entah bilalah akan berakhir.." katanya, sambil terus menyuapkan spageti yang sudah berbaki separuh. Farrah masih membatu.

"I teringat Rachel Corrie." Farrah menelan liur. Mulutnya terasa berpasir. Entah, tidak berselera untuk meneruskan suapannya.

"Haa, siapa?" tanya Razif terpinga-pinga.

"Rachel Corrie. Ala, aktivis yang perjuangkan isu kemanusiaan Palestin tu."

"Taulah you wartawan. Tapi, I tak sangka you minat isu-isu ‘berat’ macam ni. Sampaikan nama-nama aktivis pun you hafal," balas Razif, menjuihkan bibirnya.

"Eh tadi you drive ke naik tren?"
Razif mengalih topik.

Jawapan Razif membuatkan Farrah terus membeku, terdiam. Entah kenapa, sama ada Razif yang terlalu jujur berpendapat, ataupun hatinya yang terlalu sensitif. Setiap kali Farrah ingin menyuarakan tentang sesuatu yang kurang diminati Razif, pantas sahaja dia melompat ke isu lain.

"Cepatlah makan. I nak balik." Ujar Farrah, tegas.

"Aik, cepatnya?"


"Dah tu, tadi siapa yang banyak kerja sangat?"

Farrah cepat-cepat mengemaskan barang-barangnya. Telefon bimbitnya diletakkan semula ke dalam poket kemeja. Dia bingkas berdiri.

"I balik dulu. Bye!"

Derap demi derap meninggalkan Razif yang terkulat-kulat. Farrah sedar, dia sangat kejam membiarkan Razif sendiri di situ. Ya, sangat kejam apabila tindakannya itu terlalu drastik dan tiba-tiba. Namun, untuk yang entah ke berapa kali diperlakukan sebegitu, dan untuk hari ini sahaja, dia menurut kata hatinya, "Razif, hari ini I pula mahu menang!"

Razif mengeluh. Segelas kopi ais diteguk laju.

--

12 Julai 2014
14 Ramadhan 1435 H



Secawan kopi masih panas. Farrah duduk bersila mengadap komputer ribanya. Laman Twitternya berterusan termuat penuh dengan berita-berita terkini daripada Gaza.

Dia menjeling sekilas ke telefon bimbitnya. Dua saat kemudian, getarannya berhenti. 35 missed calls daripada pemanggil yang sama, tidak berjawab sama sekali.

Fokusnya kini tertumpu pada isu-isu Gaza. Entah kenapa, perasaannya begitu terhiris sejak pertama kali mendengarkan tentang ini. Perasaannya bercampur baur. Hatinya sayat. Jiwanya terluka. Matanya tidak tertahan untuk melihat foto-foto yang terus bersimbah dengan darah dan air mata. Dia penat!

Dia perlukan seseorang untuk bercerita tentang ini. Tentang kecamuk jiwanya, tentang amukan perasaannya, tentang gelojak emosinya yang bertalu-talu menuntut sesuatu.

Sebetul-betulnya, dia sebenarnya rasa helpless!

Lalu, hari ini (sebetulnya, malam ini) jurnalnya bukan lagi seputar isu golongan-golongan yang tertindas. Bukan lagi stastik atau angka. Bukan lagi fakta demi fakta. Bukan lagi tentang menteri-menteri, bangsawan, atau autokrat ternama.

Malam ini, dia menuliskan tentang Gaza yang meluruskan hatinya. Dia menuliskan tentang Gaza yang membuatkan dia bertanya tentang sesuatu. Dia menuliskan tentang keraguannya seperti;

"Apakah 'tangannya' benar-benar suci dan bersih, untuk terangkat doa-doanya ke langit? Apakah akan terpeduli rintih dan rayunya atau ia hanya terhijab dan terselindung oleh aib dan dosanya? Apakah akan terkabul segala pinta dan harapnya atau tertahan tidak didengarkan?"

(Saat ini, bayangannya memunculkan wajah Razif; melutut dengan sejambak bunga, menghulurkan tangannya untuk disambut dengan tangan halus si gadis dengan kata, "I maafkan you", sambil berterusan menyanyikan Ghazal untuk Rabiah. Bukan, sebetulnya Razif selalu menyebut nama panjangnya, ‘Farrah Rabiah’. Kemudian, Farrah akan terkekeh ketawa dengan kesumbangan suara itu, dan hubungan mereka akan kembali baik seperti biasa.)

Namun hari ini, perasaannya berbeza. Entah, tetapi rasa helpless itu cuma terubat dengan itu; melalui dua tangan yang tertadah ke langit. Bukan lagi hiburan sumbang Ghazal Untuk Rabiah dari Razif. Sejujurnya, dia hanya mahu dunia aman. Dia mahu dirinya 'aman'.

Malam ini, dia menuliskan tentang ‘Operation Protective Edge’ nya sendiri. Dia mahu sekali doa-doanya terijabahkan, rintih rayunya terpeduli, dengan dia terlebih dulu menjadi sebenar-benar Muslim!

(dipetik dari sini)

Malam ini, dia menuliskan tentang Gaza yang mencerahkan hatinya. Malam ini dia menuliskan tentang Yahudi tulen dan Nasrani tulen yang sedang 'memanggil' Muslim tulen!

Malam ini dia menuliskan tentang Gaza yang memanggil-manggil dirinya.

Malam ini, bukan lagi Ghazal untuk Rabiah.
Malam ini Ghazzah untuk Rabiah.

No comments: