Pages

Monday, April 14, 2014

teruntuk Aku, dan Kita.

bismillah

"there's nothing wrong with reading a book you love over and over. when you do, the words get inside you, become a part of you, in a way that words in a book you've read only once can't."
― gail carson levine, writing magic: creating stories that fly

mengulang baca Saksikan Bahwa Aku Seorang Muslim, saya kembali menemukan sesuatu. antara yang paling terkesan adalah, huraian panjang Ustaz Salim tentang nilai 'barokah'. keberkatan dalam apa-apa saja yang sedang kita lakukan.

sederhananya, 'barokah' itu, adalah 'bertambahnya kebaikan dalam setiap kejadian yang kita alami waktu demi waktu.' begitu, terangkum kemas huruf-huruf Ustaz Salim. ini bermakna, apa-apa sahaja; projek, tugasan, perancangan, aktiviti, tulisan, perencanaan, bahkan kehidupan seluruhnya sekalipun, bila tersusup 'barokah' di dalamnya, pasti akan menjadikan kita seseorang yang lebih baik dari hari ke hari.

maka apakah yang lebih baik, selain 'barokah' yang menjadikan kita makin dekat dengan Rabb, dan makin akrab dengan Allah? makin tulus pengharapan, makin kerap pengaduan, makin bertambah amalan, makin khusyuk pengabdian, makin hati-hati perencanaan, makin takut kesalahan, makin dalam kebergantungan, dan makin benar perjalanan!

tanpa sedar, kesemua ini seolah-olah kembali mengunjukkan tanya;

"apakah setiap perkara yang dilakukan telah menjadikan aku lebih baik dari yang sebelumnya, ataukah lebih buruk?"

Allah, Engkaulah sebaik-baik Pemelihara, titipkan 'basirah' (mata hati) dan 'furqan' dalam setiap satu tindakan, ucapan, gerak langkah dan perbuatan, moga Engkau berkehendak menjadikan 'barokah' untuk seluruh kehidupan! andai belum, luruskan dan tunjukkan, Engkaulah sesungguhnya sebaik-baik al-Haadi!

"dan Dia mendapatimu sebagai seorang yang bingung, lalu Dia memberikan petunjuk." (ad-Dhuha: 7)

Allah, anugerahkanlah segala kebaikan!
ameen.

No comments: