Pages

Friday, May 31, 2013

ps: "mencintai -Mu, harus menjadi -aku".

bismillah
 
pernahkah rasa sedih yang amat?
sunyi? kosong? kecewa? letih?
tidak ketahuan punca?
 
jujur, saya pernah.
(jawapan jenis apakah ini)
 
hari itu, usai solat Asar;
 
saya sujud, bangun. sujud, bangun, sujud, bangun. sujud bangun. sujud yang terakhir, hati kata, "bercakap dengan Allah, bercakap. bercakap". maka yang terakhir itu, agak panjang, dan terburai-burai air mata yang entah, bersebabkan apa, sebenarnya?
 
magis, bukan?
 
usai sujud, saya rapatkan tubuh ke dinding (seperti selalunya, jika bersedih). tekapkan telapak tangan ke dada, dan rasakan sepenuhnya keberadaan Dia.
 
sambil ulang tutur, "..yang paling mafhum, paling arif, paling tahu".
 
lalu, saya capai al-Quran.
 
"Allah, kalau Engkau dengar, bercakaplah dengan aku. bercakaplah. tolonglah, bagi jawapan".
 
saya pejamkan mata, rapat-rapat. tundukkan wajah, tarik nafas.
 
"tolong ya Allah, bercakaplah"
 
dan secara rawaknya, saya belek halaman demi halaman dengan masih lagi pejam, masih lagi ujar; "bercakaplah denganku. bercakaplah".
 
refleks, saya berhenti.
celik, dan biar mata jatuh pada satu ayat.

saya baca;
"janganlah engkau melaksanakan solat dalam masjid itu selama-lamanya. sungguh, masjid yang didirikan atas dasar taqwa sejak hari pertama adalah lebih pantas engkau melaksanakan solat di dalamnya. di dalamnya ada orang-orang yang ingin membersihkan diri. Allah menyukai orang-orang yang bersih". (at-taubah : 108)
terkelu seketika,
sebelum menganak deras-sederasnya!
 
rebah.
sujud.
"..di dalamnya ada orang-orang yang ingin membersihkan diri. Allah menyukai orang-orang yang bersih.."
bila?
..kali terakhir kau sebetul-betulnya 'menyinggah' rumahKu, kekasih?

--

ps: "mencintai -Mu, harus menjadi -aku" - sapardi djoko damono
 

Wednesday, May 29, 2013

santai review pagi;

bismillah

lain novel, lain kekuatannya.

pada (aku), kekuatan Imaen bukan pada bahasanya. bukan juga pada penceritaannya yang kurang ‘terasa’ plotnya. ya, novelnya terisi pendahuluan, klimaks, dan peleraian, tapi entah, sepertinya ‘kurang’ terasa. malah, kalau orang yang sebetulnya berminat keindahan bahasa dan keluhuran sastera, Imaen sewajarnya bukan pilihan.

kekuatannya, mungkin pada isu masyarakat yang cuba diolah, tapi dengan sangat sederhana dan santai. Imaen ada rentaknya tersendiri dalam mengangkat isu, atau tema penceritaannya. isu-isu yang diangkat kebanyakannya seputar hal-hal yang kecil (tapi sangat dominan dalam masyarakat), contoh; bermain gajet sewaktu makan bersama kawan-kawan, atau lelaki sewenangnya masuk ‘bilik’ perempuan dan sebaliknya melalui y!m, facebook atau laman sosial lain di tengah malam buta, geng parti A yang bertudung labuh tapi menjeling si B dari parti B yang tidak sempurna penutupan auratnya, dan sebagainya. 

dan, ada banyak juga ilmu baru yang terdapatkan dari novel-novelnya. kalau dalam Bohemian, dia banyak mengenengahkan bab alam sekitar. kalau dalam UCBS, terselit isu KFC; boikot atau tidak? khilaf sambutan Hari Ibu, haram atau harus; yang diselitkan dengan ‘sempoi’, tapi ada. sekurang-kurangnya, dia sedang memberitahu pembacanya, “kalau mahu tahu lebih, sila cari dan baca sendiri”

kadang, adalah juga isu yang cuba diselitkan, tapi sepertinya kurang bersesuaian dengan situasi. tapi disebabkan itu ilmu baru, maka aku pun angguk-anggukkan saja, dan berakhir dengan; "ohh, menarik. baru tahu!". selain itu, ada juga ‘diperkenalkan’, nama-nama seperti Latif Mohidin, Chairil Anwar, Gabriel Garcia Marquez, Dr. Emato, dan lain-lain.

bagi aku, paling menariknya adalah, ketidaksempurnaan watak ‘hero’. lagi pula, kebanyakan yang cuba dikritik Imaen dalam novelnya, adalah seputar “akhlak” hero itu sendiri. maka, tiadalah watak ‘hero’ atau ‘heroin’ yang sempurna!

tapi jujur, jalan kisah cintanya bagi aku, agak bosan sedikit. kurang saduran emosi, mungkin? klise, perkembangannya terlalu cepat. atau memang ada, jenis pandang kali pertama, terus jatuh cinta? hmm, mungkinlah.

pendek kata, kalau pengarangnya Imaen, usah percaya sepenuhnya pada blurb belakang buku yang cuma soal cinta hero-heroin, atau tajuknya yang romantis seperti; "Urusan Cinta Belum Selesai".

setelah ‘menelaah’ dua novel karya Imaen, soalan pertama yang akan ditanya untuk novel ketiganya (baiklah, - selepas exam), mungkin; “isu apa pula yang dia mahu kongsikan?”

hmm.

 

Rauf (watak utama) ini kidal, macam Zahiril Adzim (eh). cuma, dia bukan pelakon, tapi tukang taip, editor, penjual buku, dan penulis novel, malah blogger juga! paling penting, dia kelahiran Sungai Petani. samalah kita!
.
 
*maaf, (aku) di sini merujuk pada pendapat peribadi semata-mata. boleh diterima, boleh ditolak. bak motto watak utama (Rauf), dalam novel UCBS, "mari kita raikan perbezaan (pendapat) antara kita".

hai AOP.
 

Tuesday, May 28, 2013

entri dua hari lagi, sebelum kertas kedua!

bismillah
 
buku (i)

kalau tidak ter- salah, dalam satu bab dari buku "bagaimana menyentuh hati – abbas as-siisiy" ada menceritakan tentang perlakuan melayani seorang sahabat yang baru. mengiktirafnya di hadapan sahabat-sahabat yang lain, memperkenalkan namanya, dan lain-lain.

malah, lebih baik, menyebut memuji usaha-usaha, dan kebaikan-kebaikannya.

titik.
 
--

buku (ii)

dingin pagi ini, dalam pejam celik, kabur dan terang aku, ada satu lintasan cahaya putih menerangkan semuanya, plurp!

aku tiba-tiba macam terletak di satu bilik fotograf. ada kamera. ada lampu neon kuning yang besar; menyala di tengah-tengah sudut. dan sedang ada satu babak. perempuan baya umur aku. mengheret satu beg troli, penuh buku. menggalas satu beg besar, juga penuh buku.

dan entah bersebabkan apa, malangnya gadis ini, beg galasnya koyak. anehnya, bukunya tak berterabur sekaligus, semua. satu-satu bukunya jatuh mengikut langkahannya.

satu langkah, satu buku jatuh. demikianlah, seterusnya. hingga begnya langsung kosong, ringan, tak tersedar.

kemudian, cahaya hilang. babak semua putih kosong, mengembalikan nyata pejam celik yang tadi. yang aku dengar dalam sayup-sayup cuma satu alunan. huruf-huruf dari patah kata-katanya berterbangan, menerewang tanpa arah;
 "..perumpamaan orang-orang yang diberi tugas membawa taurat, kemudian mereka tidak membawanya (tidak mengamalkannya) adalah seperti keldai yang membawa kitab-kitab yang tebal.."
berdengung kuat; al-jumu’ah, ayat lima.

aku terduduk.

diam, berfikir.

titik.

--

buku (iii)
 
“yeay (alhamdulillah), tahniah *big claps* Ummi! esok-esok kita beli buku (baru) lagi. duit Ummi, buku Akak? Ummi baca, Akak pun baca! deal Ummi, deal?”
dan, (insyaAllah), kita usahakan bersama; tak mendebu seperti amal-amal ‘keldai’. berat terpikul, tapi sekuman pun tak terasa, Allahhu! hmm.
 
-- 

dia satu-satunya Ummi (saya), tulang belakang pendokong terkuat; teman aku, sahabat aku, cinta aku, dunia akhirat.
 
ergh, rindu cekodok!
 
ps: next paper; aop 30 haribulan. doakan kawan-kawan! :)
 

Monday, May 20, 2013

soalan-soalan akhir sem.

bismillah

terkebelakang sudah entri yang ini,
dan kita mula bercakap entri yang ini;

"soalan-soalan akhir sem".



pra lomba akhir; selamat semuanya kawan-kawan.
terus saling menembak doa.

ps: saya kunci entri ini! :D


Wednesday, May 15, 2013

sorotan Wahsyi.

bismillah
 
"regret is a form of punishment itself" - sh. nouman ali khan
 
pernahkah rasa 'berat' yang sangat, disebabkan penyesalan yang tak berpenghujung? terbeban dengan rasa inferior, down, lemah, disebabkan dosa-dosa atau kesalahan-kesalahan yang pernah dibuat?
 
rasa marah dan malu dengan diri sendiri akibat hak-hak diri, keluarga, sahabat, terutamanya hak-hak Allah yang tak tertunai sebaik-baiknya?
 
yang kebiasaannya, akan berakhir dengan hilang percaya diri? serasa tidak layak untuk apa-apa? diam, ditakuk lama? dan rela untuk selesa di tahap yang sama?
 
dan setiap kali perasaan sebegini tiba-tiba muncul, seringkali juga terpujuk dengan kisah Wahsyi. kelibatnya sesudah syahadah, cuma jauh-jauh dari Rasulullah, lantaran Baginda, dengan seluruh sifat manusiawinya, tidak termampu untuk memandangnya.
 
keharuan dan kesedihan yang dalam sedia wujud, dan masih terkenangkan anak panah Wahsyi yang membusur tepat, mengoyak dada bapa saudara terkasih; Saidina Hamzah Abdul Muthalib.
 
tapi tetap, keterasingan yang dirasakan tidak memadamkan cintanya pada Rasulullah; sering menyala-nyala dengan maraknya! hidup seluruhnya dipersembahkan untuk Allah, dan dia bersedia menyemak, menata, dan memperbaiki salah silapnya di masa jahiliyah. buktinya, terkubur Musailamah Al-Kazzab, si pendusta Rasulullah, di tangannya dengan busur panah yang sama! 
 
anehnya, kekuatan apa yang dia punya untuk membunuh segala sesal? ketabahan apakah yang dia ada, di sepanjang hidupnya yang cuma sembunyi-sembunyi, dan diam-diam dari wajah kekasih agung? kecekalan apa yang disemat-semat, 'mendiamkan' suara-suara yang masih menggelarnya pembunuh Hamzah?
 
tiada apa-apa, melainkan janjinya sebagai Muslim yang benar;
hidup dan matinya hanya untuk Allah,
hanya untuk Allah.
 
untuk yang ini, ya Allah, permudahkanlah.
permudahkanlah, ameen.
 

atau sebetulnya engkau adalah Rayhan?

bismillah

(i)
engkau adalah roh (روح) yang mengisi kekosongan jasad, menjadikannya hidup, tidak mati.
 
(ii)
engkau adalah ra', alif, dan ha' (راح), memberi makna 'menenangkan' dan 'merehatkan'.
 
(iii)
engkau adalah (ريح); angin yang sering 'meneduhkan' dan 'menyamankan'.
 
(iv)
atau sebetulnya, engkau adalah (ريحان); tanaman wangian Syurga?
 
tidak! engkau sesungguhnya adalah bahasa Syurga, cuma tercantum dari akarnya; ra', alif, dan ha'!
 
bukankah termaklum fleksibiliti bahasa yang ini, lantun dan regangnya sungguh indah? seindah ketika melafazkan;  yang makhraj huruf-hurufnya pun melahirkan 'rasa' tersendiri.
 
tidak hairanlah Al-Quran selalu menenangkan, hmm
 
--
 
lain-lain:

"..and interestingly, the word "روح" is linked to the word "راح" which means serenity!" ~sh. hamza tzortzis
 

Tuesday, May 14, 2013

suatu petang dari petang-petang yang indah;

"talk heart to heart to your children when they are young, and you'll be talking heart to heart to them when they are older"  
~bravekidsvoices #parenting
shasm, mei 09. ba'da 'asri

Saturday, May 11, 2013

hipotesis cinta

bismillah

pencinta akan mencari dan menemukan cintanya. tamsil paling hampir, Qays yang jauh dan dalam sekali mencintai Laila. 

terkisah penuh dalam hikayat dan syair, dia 'buta'. tapi hakikatnya, kalau difikir-fikir, bukankah dia 'celik' sekali dengan laluannya? iaitu Laila, dan kepada Laila. 

titik.

maka, bukankah sebenarnya cukup dengan melihat 'laluan' kita, untuk tahu apa sebenarnya yang kita cinta? ini hipotesis yang pertama.

yang keduanya; sekurang-kurangnya, kalaupun cinta itu tidak benar, selagi dia tahu apa yang dia cinta, laluannya akan jelas dan maklum. tapi, kalau jenis yang masih kabur?

selamat menemukan 'laluan' cinta (yang benar, yang hakiki, yang abadi, yang memberatkan mizan kanan, yang menjadi hujah dan alasan di depan yang Maha Mencinta, yang memimpin diri ke Syurga).  


cc: graduating student

Friday, May 10, 2013

siapa gadis dalam bahasa?

bismillah

YUNUS; 22.

percayakah, kelembutan perempuan pun termaknakan dalam ayat ini?
 
ini antara sebab, saya sangat suka bahasa arab. magis, lembut, mendalam, dan bermakna. perkataannya fleksibel, boleh ‘meregang’ dan ‘melantun’ dengan pelbagai gaya dan bentuk. serius!

kata ustaz (sewaktu menerangkan ayat ini) dalam kelas AOP (arabic for occupational purpose) tadi, ini cuma tafsiran. cuma sebahagian dari banyaknya pintu ijtihad ulama' bahasa (mungkin). atau lebih tepat, golongan mufassirin (pentafsir).

dan oh, saya pun jatuh cinta lagi!

--

dalam surah yunus, ayat ke-22, Allah menggambarkan ciri-ciri angin atau dalam bahasa arabnya disebut (الريح). dan di dalam ayat ini, diulang dua kali perkataan (الريح). pertama, menerangkan tentang angin yang baik; (ريح طيبة). keduanya, mencirikan sifat angin yang kedua iaitu, (ريح عاصف); angin yang keras.

perlu diketahui, hukum asas bahasa arab (nahu / tatabahasa) -nya sangat berbeza berbanding bahasa-bahasa yang lain. antara cirinya, bahasa arab sangat menekankan dan membezakan letak duduk jantina; lelaki (muzakkar) mahupun perempuan (muannath). baik manusia, haiwan, atau benda.

cara membezakannya, cuma dengan tanpa atau adanya huruf ta’ marbuthoh di hujung perkataan. kalau ada, mewakili sifat perempuan (muannath). kalau tiada, bermakna sebaliknya; iaitu sifat lelaki (muzakkar).

anehnya, dalam ayat ini, perkataan ‘angin’ atau (الريح) menggunakan kedua-dua sifat itu. pertama; (طيبة), dan keduanya (عاصف).

--

kata ustaz, angin yang pertama menggambarkan angin yang baik, yakni angin yang lembut, sepoi-sepoi, 'malu-malu' dan nyaman. persis sifat perempuan yang asli, semulajadi. maka, digunakan di situ (ريح طيبة).

berbeza dengan sifat angin yang kedua, iaitu keras dan kuat. maka digunakan di situ, (ريح عاصف); tanpa huruf ta’ marbuthoh, mewakili sifat kelelakian (muzakkar).

subhanallah! baik dari segi konstruk, bentuk mahupun makna ayat, bahasa arab selalu punya pemahaman yang maha luas! makin dikaji, makin jatuh cinta, hahhhhhh!

cukuplah satu kata, -indah. selebihnya, Allah lebih Maha Mengetahui.

--

*bagi adik-adik (uiam) yang berminat audit kelas tambah, sila-silalah mencuba regis subjek bahasa arab di celpad. kenal-kenal dengan ustaz muhammad abdul rahman ibrahim yousef. beliau sangat mendalami bidang bahasa. cara beliau mengajar, sangat bagus. mudah faham, dan banyak diajar perkataan dan uslub (gaya) bahasa yang baru. owseeeem.

perasaan belajar dengan ustaz ini; macam mahu snap gaya dan momen ustaz setiap kali beliau mengajar. ternampak kegigihan, ketulusan, keikhlasan, dan beliau sangat baik hati, mashaAllah!
 
selamat belajar, duhai perempuan yang lembut!
heh :)

ps: hoyeah (alhamdulillah), akhirnya berupdate!